Masa na bocznicę. Dlaczego tak mało wozimy koleją

Masa na bocznicę. Dlaczego tak mało wozimy koleją
Wizualizacja obiektu Pekabeksu w Babimoście. Fot. Mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 23-11-2021 06:02

Masa towarów na polskich drogach dramatycznie rośnie, a na torach pozostaje taka sama... Nie byłoby tak, gdyby transportem kolejowym zainteresowały się mocniej centra (parki) logistyczno-magazynowe, które rosną w polskim krajobrazie jak grzyby po deszczu. Na razie wygląda to marnie, ale znaleźliśmy i dobre przykłady-drogowskazy.

  • Koleją wozi się w Polsce 10 razy mniej ładunków niż drogami. Pandemia powiększyła tę dysproporcję.
  • Centra logistyczno-magazynowe wykorzystują kolej w nikłym procencie. Zdarzył się nawet przypadek, że wybudowaną uprzednio bocznicę rozebrano w części, by zrobić miejsce na nowy magazyn...
  • Deweloperzy nie odwrócili się jednak całkowicie od kolei. Spółka z Grupy Pekabex chce przyciągnąć klientów do swego planowanego obiektu m.in. możliwością skorzystania z bocznicy.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Masa na bocznicę. Dlaczego tak mało wozimy koleją

  • Jacek 2021-11-24 10:17:47
    Po prostu w Polsce nie da się nic sensownego zrobić, a jeśliby nawet były ku temu możliwości to zawsze się znajdzie stado patafianów które na złość matce odmrożą sobie uszy vide CPK, uszczelnienia granic czy polityka uchodźcza. W żadnym normalnym państwie nie prowadzi się polityki wysadzania fundamentów dobra wspólnego jakim jest dobrobyt i interes ogółu; w żadnym oprócz takiego gdzie jedną partią rządzą z Waszyngtonu, drugą z Berlina a przystawkami z Moskwy. Już dawno powinna istnieć linia kolejowa z Białorusi Litwy orazUkrainy do Niemiec i przynosić miliony zł za tranzyt ciężarówek, kontenerów i naczep. Podobne połączenia powinny być na trasie północ południe. Wszędzie by rozważano takie opcje; wszędzie oprócz tego sezonowego państewka pośrodku Europy gdzie sami rządzący nie wierzą w utrzymanie pełnej niepodległości w dłuższej perspektywie
  • maxus 2021-11-24 01:50:55
    Tiry na tory
  • Tomek 2021-11-23 18:25:50
    Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych u nas to ok. 27 km/godz. Wagony będą albo nie będą. Nie można w rozsądny sposób zaplanować ani wysyłki ani odbioru towaru. Trzeba mieć specjalistyczny sprzęt do załadunku/rozładunku, zwykłe paleciaki tu nie wystarczą. Koszt utrzymania bocznicy wchodzi w gestię użytkownika, w dodatku taka bocznica zajmuje sporo terenu - więcej, niże w przypadku rampy dla samochodów (a te i tak muszą być). O kosztach już nie wspominam, bo ich nie znam.
  • Wojciech 2021-11-23 15:49:32
    Spadek znaczenia i roli transportu kolejowego ma kilka przyczyn: 1. Zła zarządzanie spowodowało nierzetelność przewoźnika i spadek zaufania do PKP. Nie wiadomo kiedy przesyłka dotrze do miejsca przeznaczenia. 2, Brak terminali przeładunku kontenerów z samochodów na wagony i ponownie na samochody, a te które istnieją są trudne do obsługi. 3. Nagminne kradzieże ładunków i brak rozsądnej odpowiedzialności PKP za szkody podczas transportu. 4. Brak wagonów do transportu TIRów i brak stacji na których takie wagony by były wykorzystane. 5. PKP Cargo jest zarządzane przez ludzi bez wiedzy, doświadczenia i wizji przyszłości tego transportu. 6. Zalety i korzyści kolejowego transportu towarów nie są eksponowane i promowane, ze szkodą dla środowiska i portfeli odbiorców.
  • Helena 2021-11-23 11:54:31
    WNP blokuje komentarze krytykujące PO, Tuska i Grodzkiego! Spróbujcie gdzieś tam dodać jakiś komentarz krytyczny! Już cenzura zaczyna panować na tym portalu chroniąca opozycję!
    • Z Kedzierzyna Kozla 2021-11-23 15:00:11
      Problem bocznic kolejowych "jest sola" w oku obecnego rzadu PiS, przyklad pierwszy z brzegu, brak 500 m bocznicy do Portu srodladowego w Kozlu, kto zainteresowany niech poczyta, jak sie utrudnia inwestorom skonczenie budowy, jednoczesnie krzyczac: jestesmy za rozwojem wodnych drog srodladowych!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.28.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!