Niemcy znaleźli jeszcze jeden sposób na diesla

Niemcy znaleźli jeszcze jeden sposób na diesla
Pociąg akumulatorowy Alstomu wjedzie do użycia w Badenii-Wirtembergii i Bawarii w grudniu 2021 roku wraz z nowym rozkładem jazdy Fot. Mat. pras.

Akumulatorowy pociąg Alstomu odbył przejazd techniczny na około 60-km trasie z Chemnitz przez Flöha do Zschopau i z powrotem Podczas przejazdu napęd pociągu przełączono z sieci trakcyjnej na zasilanie akumulatorowe.

  • Badania wyraźnie wykazały, że pociągi elektryczne zasilane akumulatorowo mają potencjał, aby z powodzeniem zastąpić pojazdy z silnikami Diesla w lokalnym transporcie pasażerskim w Niemczech.
  • Znaczna część linii obecnie obsługiwanych przez pojazdy z silnikiem wysokoprężnym to niezelektryfikowane odcinki krótsze niż 100 kilometrów. Świetnie sprawdza się tam zasilanie akumulatorowe.
  • Zbudowany przez Alstom pociąg będzie pierwszą od lat 60. jednostką akumulatorową dopuszczoną do regularnych przewozów pasażerskich w Niemczech.
Pociąg zasilany akumulatorami opracowano jako prototyp w niemieckim zakładzie Alstom Hennigsdorf we współpracy z partnerami. Należą do nich DB Regio, regionalna sieć transportowa Badenii-Wirtembergii, nie­miecki Narodowy Program Innowacji w zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Pali­wo­wych oraz Politechnika Berlińska. Napęd trakcyjny został zaprojektowany i przetestowany w Mannheim  w siedzibie specjalistycznego laboratorium akumulatorów i wysokiego napięcia. Niemieckie Federalne Ministerstwo Trans­portu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) dofinansowuje przedsięwzięcie kwotą około 4 mln euro.

Projekt obejmuje rozwój, certyfikację oraz obsługę pociągów pasażerskich zasilanych akumulatorowo, jak również ma na celu udowodnienie ogólnej opłacalności eksploatacji baterii na głównych liniach kolejowych. Przewiduje również przygotowanie rekomendacji dla polityków, operatorów i władz publicznych w zakresie użytkowania tego typu pojazdów na liniach niezelektryfikowanych lub częściowo zelektryfikowanych.

Czytaj: Nowy duży kontrakt Alstomu w Polsce

Badania naukowe prowadzone na Wydziale Eksploatacji Kolei i Infrastruktury oraz na Wydziale Metod Rozwoju Produktów i Mechatroniki Politechniki Berlińskiej wykazały, że znaczna część linii obecnie obsługiwanych przez pojazdy z silnikiem wysokoprężnym to niezelektryfikowane odcinki krótsze niż 100 kilometrów. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury trakcyjnej pozwala na eksploatację na tych liniach pojazdów elektrycznych zasila­nych akumulatorowo bez potrzeby przeprowadzania ich istotnej modernizacji.

- Pociągi elektryczne zasilane akumulatorowo mają potencjał, aby z powodzeniem zastąpić pojazdy z silnikami Diesla w lokalnym transporcie pasażerskim. Nasze rozwa­żania zawsze uwzględniały cały system. Aspekty obejmujące pojazd, działanie i infrast­rukturę zostały przeanalizowane w różnych warunkach eksploatacyjnych w celu uzyskania wiarygodnych wyników - wyjaśnia prof. Birgit Milius, ekspertka z zakresu nauk technicznych z Wydziału Eksploatacji i Infrastruktury Kolejowej Politechniki Berlińskiej.

Pociąg wjedzie do użycia w Badenii-Wirtembergii i Bawarii w grudniu 2021 roku wraz z nowym rozkładem jazdy. Będzie to pierwszy od lat 60. pociąg akumulatorowy dopuszczony do regularnych przewozów pasażerskich w Niemczech.

­­­- Cel Alstom jest jasny: uzyskać status międzynarodowego lidera w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych dla transportu kolejowego. Obok nasze­go pociągu wodorowego ta najnowocześniejsza koncepcja napędu akumulatoro­wego stanowi kolejny kamień milowy we wprowadzaniu na rynek bezemisyjnych pociągów regionalnych w Niemczech i na całym świecie - podkreślił Müslüm Yakisan, prezes Alstomu w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

Przypomnijmy, że z kolei pierwszy na świecie pociąg wodorowy został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstomu w Salzgitter w Niemczech, a poszycia nadwozia są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu. Jego konstrukcja bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint.

Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint. Oznacza to taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/godz. oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów. W czerwcu pociąg zaprezentowano w Polsce. Obecnie trwają testy przed zrealizowaniem zamówień w Niemczech i Włoszech.

Czytaj także: Alstom testuje pociąg wodorowy

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Niemcy znaleźli jeszcze jeden sposób na diesla

  • gupek wioskowy 2021-10-11 18:59:39
    Bardzo proszę, żeby przepisywacz tego tekstu do wnp, dociekł u autorów, jaki jest SUMARYCZNY ŚLAD WĘGLOWY tego cuda! Od produkcji aku,ulatorów, przez ich ładowanie do utylizacji! I porównanie tego śladu z silnikami diesla.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!