PARTNERZY PORTALU

Pociągi wróciły na zmodernizowane tory między Lublinem i Kraśnikiem

Modernizacja ma skutkować skróceniem czasu jazdy pociągów. Fot. PKP PLK

Od 13 września został przywrócony ruch pociągów na trasie Lublin - Kraśnik, części modernizowanej linii z Lublina do Stalowej Woli. Cała inwestycja, wartości 367 mln zł, ma być zakończona pod koniec 2019 roku.

  • Realizowana inwestycja może zostać powiększona o łącznicę z inną linią kolejową.
  • Dzięki modernizacji czas podróży z Lublina do Rzeszowa ma się skrócić o 20 minut.
  • Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 120 km/h.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, który w czwartek uczestniczył w przejeździe technicznym z Kraśnika do Lublina podkreślił, że modernizacja linii do Stalowej Woli jest największą elektryfikacją na polskiej kolei od 30 lat i największą inwestycją z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

"Krajowy Program Kolejowy działa, są realizowane inwestycje" - powiedział Bittel podczas briefingu na dworcu kolejowym w Lublinie.

"Na kolej do 2023 r. wydatkowane zostanie około 100 mld zł. 66 mld zł pochłonie Krajowy Program Kolejowy, 23 mld zł program utrzymaniowy, 7 mld zł - inwestycje w tabor, a około 2 mld zł - inwestycje w polskie dworce. To jest dobry czas dla polskiej kolei i dobry czas dla województwa lubelskiego, bo województwo lubelskie uzyskuje inwestycje kolejowe o wartości około 4 mld zł" - dodał Bittel.


Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch zaznaczył, że prace na trasie Lublin - Stalowa Wola przebiegają w dobrym tempie. Dodał, że powstała koncepcja, aby wybudować łącznicę między tą trasą a również modernizowaną obecnie linią kolejową z Lublina do Warszawy. Prowadzone są zaawansowane rozmowy w celu uzyskania dofinansowania dodatkowe inwestycji - poinformował Bresch.

"To będzie wielki kapitał dla kolei aglomeracyjnej w mieście. Pojawi się dodatkowe połączenie, a ponadto odciążymy stację Lublin Główny od sporej części przewozów towarowych" - powiedział.

Bresh poinformował, że kolej ma problemy z modernizacją linii z Lublina do Warszawy, bowiem wykonawca odcinka Lublin-Dęblin nie realizuje prac w terminie, opóźnienia sięgają kilku miesięcy. Ocenił, że ruch pociągów między Lublinem a Dęblinem, który miał być przywrócony w grudniu tego roku będzie możliwy w pierwszej połowie przyszłego roku. Zaznaczył, że nie ma obecnie przesłanek do rozwiązania umowy z wykonawcą, włoską firmą Astaldi, będą z nią prowadzone rozmowy.

"Jedną z opcji jest możliwość wprowadzenia na budowę naszych spółek zależnych. Jako Polskie Linie Kolejowe mamy spółki realizujące kontrakty. Jest możliwość, że firmy wykonają to jako Polskie Linie Kolejowe. Mają odpowiedni potencjał" - dodał Bresch.

Modernizacja około stukilometrowej linii kolejowej Lublin-Stalowa Wola ma zakończyć się w 2019 r. Zostanie ona zelektryfikowana, zwiększy się bezpieczeństwo. Po zakończeniu wszystkich robót pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 120 km na godzinę. Czas podróży z Lublina do Rzeszowa będzie krótszy o 20 minut. Koszt inwestycji to 367 mln zł, a dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia - 311,9 mln zł.

Między stacją Lublin Zemborzyce a Kraśnikiem, na 36 km trasy, ułożono nowe tory i podkłady. Postawiono konstrukcje dla sieci trakcyjnej. Na ośmiu skrzyżowaniach z drogami sukcesywnie uruchamiana będzie sygnalizacja. Prace remontowe objęły siedem mostów, trzy wiadukty i 25 przepustów. We wrześniu prace przeniosły się na kolejny odcinek Kraśnik-Zaklików.

Modernizacja linii Warszawa-Lublin jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ wynosi ponad 2,9 mld zł.

W 2021 r. ma być gotowy odcinek Lublin - Otwock, pociągi będą jeździły tą trasa z prędkością 160 km na godzinę. Po zakończeniu modernizacji całej linii, co ma nastąpić w 2022 r., podróż najszybszym pociągiem z Lublina do Warszawy ma trwać 90 minut.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Pociągi wróciły na zmodernizowane tory między Lublinem i Kraśnikiem

  • WIESLAW 2018-09-14 14:05:19
    Prosze by zapapietac koszt modernizacji tej trasy kolejowej, co prawda jednotorowej ale z elektryzowanej, ca 3,5 miliona zl za 1 km Na wielu polskch regionalnych trasach predkosc max 120 km/h to juz cos Kiedy to inwestor PKP PLK zacznie stosowac w przetargach, inne parametry szybkosci Zamiast iluzorycznej predkosci max, wprowadza termin predkosc podrozna czyli handlowa miedzy na modernizowanym odcinku Pasazera i podatnika interesuje faktyczny czas przejazdu, a nie odcinkowa predkosc max

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.131.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!