PARTNERZY PORTALU

Rusza wielka modernizacja rosyjskich linii kolejowych

Rusza wielka modernizacja rosyjskich linii kolejowych
Rosjanie chcą zwiększyć przpeustowośc tras. Fot. Shutterstock.com

Za ponad 10 mld dolarów zostaną zmodernizowane linie kolejowe Bajkalsko-Amurska i Transsyberyjska. Inwestycję zatwierdził właśnie rosyjski rząd. Odpowiednie zarządzenie zostało podpisane przez premiera Federacji Rosyjskiej Michaiła Miszustina.

  • Dla Rosji modernizacja oznaczać może duże zyski budżetu.
  • Obie linie po zakończeniu prac zyskają na przepustowości.
  • Inwestycje pomogą także w eksploatacji bogactw Syberii.
Dla Rosjan inwestycje w te dwie linie są strategiczne. Obie mają bowiem gigantyczne gospodarcze znaczenie. W ostatnich miesiącach na brak wystarczającej przepustowości obu linii narzekały m.in. spółki górnicze. Właśnie brakiem możliwości odbioru surowców tłumaczyły wstrzymanie niektórych inwestycji, lub opóźnienia w kilku innych.

Czytaj też: Meksyk: Zawalił się wiadukt kolejowy, co najmniej 15 ofiar śmiertelnych

BAM musi mieć większa przepustowość

Bajkalsko-Amurska Magistrala to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w Rosji, a wcześniej w ZSRR. O potrzebie budowy drogi przecinającej Syberię  myślano jeszcze w XIX. Jednak faktycznie prace ruszyły dopiero w latach 30-tych ubiegłego stulecia. Zostały zahamowane po wybuchu II wojny światowej. Mająca 4300 kom trasa została uruchomiona w 1984 roku i uważana jest za najdroższą inwestycję infrastrukturalną w historii ZSRR.

Jednak pomimo oficjalnego zakończenia prac, niektóre odcinki wciąż były „dokańczane”. Np. do takich należała trasa poprowadzona przez najdłuższy w Rosji 15 km tunel.

Szybko też okazało się, że przepustowość BAM-u jest zbyt mała. Stąd też plany modernizacji.

Zgodnie z nimi przepustowość kolei BAM-u do 2024 roku powinna wzrosnąć 1,5-krotnie - do 180 mln ton rocznie, a czas dostawy tranzytowych ładunków kontenerowych na trasie zachód-wschód powinien zostać skrócony do 7 dni. Łącznie powstanie ponad 1300 km nowych odcinków torów.

Odnowienie drogi transsyberyjskiej

Starszą od BAM-u jest trasa transsyberyjska. Wiedzie ona obecnie z Czelabińska do Władywostoku (7 tys. km). Odcinki jej powstawały do 1916 roku, a później były sukcesywnie modernizowane. Jednak zdaniem rosyjskich władz obecnie wymagają one całkowitej przebudowy.

Trwają także prace np. dotyczące ujednolicenia sieci trakcyjnej. Na części trasy lokomotywy napędzane są prądem stałym 3kV. W części trasa opiera się na  systemie 25 kV prądu zmiennego. I właśnie ten drugi ma stanowić docelowo system napędzający pociągi na trasie.

Przemawia za tym niższe zużycie energii, mniej gęsta sieć podstacji. W końcu do obsługi trasy wystarczyłyby elektrowozy jedno, a nie droższe dwusystemowe. Podobnie jak w przypadku BAM-u zmodernizowana trasa zyskałaby na przepustowości. Także i tu prace maja się zakończyć w 2024 roku.

Droga do Azji

Dlaczego Rosjanom zależy na zmodernizowaniu obu tras? Liczą, że dzięki nim zarobią na tranzycie ładunków z Chin do Europy. Drugim czynnikiem są plany zwiększenia inwestycji górniczych na Syberii. Jednak bez możliwości wywiezienia kopalin, plany te nie są realne.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rusza wielka modernizacja rosyjskich linii kolejowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.0.150
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!