PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

Sto lat temu ukończona została Kolej Transsyberyjska

Autor: PAP
19-10-2016 07:14
Sto lat temu ukończona została Kolej Transsyberyjska
Fot. Shutterstock.com

Jedna z najdłuższych linii kolejowych świata Kolej Transsyberyjska, łącząca część europejską Rosji z jej azjatyckimi krańcami, obchodzi właśnie setny jubileusz. Do dziś symbolizuje dla Rosjan dumę ze skali ich kraju, a dla turystów - romantykę dalekich podróży.

Budowa magistrali łączącej Moskwę z Władywostokiem zakończyła się 18 października 1916 roku (5 października według starego stylu). W 2001 roku obchodzono w Rosji jubileusz rozpoczęcia budowy, jednak w tym roku mija - jak napisały media rosyjskie - wiek Kolei Transsyberyjskiej.
O budowie zadecydowały względy geopolityczne. W XIX wieku kolej w Imperium Rosyjskim kończyła się na Uralu, dalej możliwa była podróż traktem konnym lub żegluga. Gdy w Chinach ruszyła budowa kolei w kierunku regionów rosyjskiego Dalekiego Wschodu, Rosja, obawiająca się chińskich roszczeń terytorialnych, zapragnęła mieć własny szlak przebiegający bezpośrednio przez jej terytorium. Współcześnie Kolej Transsyberyjska, licząca ponad 9300 kilometrów, ma kilka odgałęzień, które prowadzą także do Mongolii i Chin.

Budowa była niezwykle kosztownym przedsięwzięciem. Do samego jej rozpoczęcia potrzebnych było 150 milionów rubli - równowartość obecnych około 7 mld dolarów. Ostatecznie koszty przekroczyły 1 mld rubli. Gdy prace się rozpoczęły, zatrudniono 100 tysięcy robotników i około 6 tysięcy specjalistów. Później przy budowie pracowali też żołnierze, więźniowie i syberyjscy chłopi. W czasach ZSRR elektryfikację kolei prowadzono siłami więźniów łagrów. A ukończono tę elektryfikację już we współczesnej Federacji Rosyjskiej - w 2002 roku.

Dla Imperium Rosyjskiego projekt Kolei Transsyberyjskiej wiązał się z kolonizacją i zagospodarowaniem azjatyckiej części kraju, zwłaszcza południowej Syberii. Kronika budowy odzwierciedla - jak ujął dziennik "Wiedomosti" - państwową politykę rozwoju obrzeży Imperium. W skład komitetu zajmującego się organizacją budowy weszło ośmiu z 14 ministrów, a na czele stanął następca tronu, późniejszy car Mikołaj II.

Budowa wiązała się z wybitnymi osiągnięciami inżynierii. Mosty kolejowe przez wielkie rzeki syberyjskie Irtysz, Ob i Jenisej wsławiły rosyjskich inżynierów. Wraz z przesuwaniem się prac w głąb kraju, coraz trudniejszymi warunkami klimatycznymi i przyrodniczymi, słabło tempo robót. Szczególnie trudna okazała się budowa Kolei Wokółbajkalskiej nad brzegiem Bajkału, która wymagała wydrążenia na odcinku 260 km około 40 tuneli i budowy kilkuset wiaduktów. Dziś kolej ta jest wielką atrakcją turystyczną.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 437 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 373 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.