PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

  • Strefa premium

Sytuacja jak przed Euro 2012. Kumulacja inwestycji i spiętrzenie problemów

Autor: Tomasz Elżbieciak
10-03-2018 06:00 |  aktualizacja: 10-03-2018 08:06
Sytuacja jak przed Euro 2012. Kumulacja inwestycji i spiętrzenie problemów

Niestety znów nie udało uniknąć kumulacji inwestycji infrastrukturalnych

fot. PTWP (Andrzej Wawok)
72.jpg

Państwo chce wydać na drogi i kolej ponad 200 mld zł. Udało się już rozpędzić inwestycyjną machinę, ale prawdziwe wyzwania dopiero nadchodzą. Kumulacja zadań to jednocześnie spiętrzenie problemów na rynku materiałów i rynku pracy, w logistyce i przetargach.

Praktycznie jesteśmy już na półmetku aktualnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Czasu zatem nie zostało nam zbyt wiele. Im bliżej granicznych terminów, tym bardziej każde potknięcie będzie mogło zaważyć na tym, czy uda się w pełni wykorzystać unijne dotacje. Kumulacja zadań, pośpiech i związane z nimi zawirowania na rynku i w logistyce nie ułatwiają zadania.

Kompletny szkielet

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to za kilka lat szkielet komunikacyjny Polski będzie o wiele bardziej kompletny. Dokończone mają zostać m.in. łączące północ i południe kraju trasy ekspresowe S3 oraz S7, a także autostrada A1. Do tego dochodzą też odcinki S1, S5 czy S61 (Via Baltica).

Aktualny Program Budowy Dróg Krajowych ma perspektywę do 2025 r., więc sięga już do kolejnego okresu unijnego budżetu. Optymistycznie w tym terminie rząd zapowiada też m.in. ukończenie trasy S19 (Via Carpatia), określanej "drogą życia" dla Polski Wschodniej.

Łącznie w ramach obowiązującego programu GDDKiA zakłada wybudowanie blisko 3,3 tys. km dróg za 135 mld zł. Ponad 2,6 tys. km będą stanowić ekspresówki, a na autostrady przypadnie przeszło 250 km. Ponadto ma powstać 35 obwodnic o długości niemal 370 km.

Większość inwestycji została już wdrożona do realizacji lub znajduje się w przetargach. Część zdążono już sfinalizować, gdyż GDDKiA - mając przygotowane projekty - od początku nowej perspektywy UE intensywnie ruszyła z ogłaszaniem nowych przetargów i kontraktacją wykonawców.

Inaczej było w przypadku kolei. PKP PLK do końca 2015 r. walczyła o to, aby ukończyć jak najwięcej zadań współfinansowanych z poprzedniego budżetu. Z tego powodu spółka słabo przygotowała się do nowego programu inwestycyjnego.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk lubił powtarzać, że obejmując władzę, zastał "puste szuflady" zamiast przygotowanej dokumentacji. W efekcie kolejowa machina przetargowa rozpędziła się dopiero w roku 2017. Natomiast 2018 będzie już rokiem, gdy kontraktacja powinna przekroczyć półmetek.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. ma wartość ponad 66 mld zł i zakłada modernizację ponad 9 tys. km torów. Priorytetem są szlaki towarowe, m.in. łączące południe kraju z portami w Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku, a także trasy w aglomeracjach. Wśród kluczowych linii, które zostaną odnowione, znajdują się m.in. te biegnące z Warszawy do Poznania oraz Lublina.

Z nadmiaru bogactwa

Niestety, i tym razem nie udało uniknąć kumulacji inwestycji. Do ostatniej doszło w latach 2011-2012, gdy jak najwięcej projektów chciano ukończyć przed rozgrywanymi w Polsce mistrzostwami Europy w piłce nożnej.

* O perspektywach dla inwestycji infrastrukturalnych i branży budowlanej piszemy w dalszej części artykułu.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

72.jpg  

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


28 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

557 833 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.