PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport lotniczy

Amerykanie pozwolili na loty niebezpiecznymi samolotami. Teraz Europa im nie ufa

Autor: Piotr Stefaniak
10-09-2019 16:30 |  aktualizacja: 10-09-2019 17:39
Amerykanie pozwolili na loty niebezpiecznymi samolotami. Teraz Europa im nie ufa

LOT i Enter Air nie użytkują Bieingów 737 MAX od 12 marca

Fot. Shutterstock

Szefowie linii lotniczych, w których flotach są uziemione od wielu miesięcy Boeingi 737 MAX, mają poważne powody do obaw, czy jeszcze w tym roku organy wydające certyfikaty bezpieczeństwa samolotów pozwolą na użytkowanie tych samolotów.

  • Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) prowadzi „własną analizę zmian projektowych B737 MAX wraz z szerszym przeglądem”, niezależnie od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej (FAA).
  • Jest to wyraz nieufności EASA, ponieważ FAA certyfikowała dopuszczenie do lotów B-Maksów z wadliwie działającymi czujnikami systemu MCAS. Ponadto Boeing nadal nie przedstawił EASA rozwiązań usunięcia wad, które były powodami dwóch katastrof lotniczych.
  • Polskie linie lotnicze, które kupiły już B-Maksy (LOT i Enter Air) podejmą decyzję o wznowieniu lotów tych samolotów po pozytywnej decyzji EASA.


Z głośnymi apelami w tej sprawie zwrócili się ostatnio m.in. szefowie AerCap Holdings - Aengus Kelly i United Airlines - Oscar Munoz. „Zaniepokojenie i rozczarowanie” brakiem jedności między organami regulacyjnymi wyraził też Alexandre de Juniac, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), jak podkreśla agencja Bloomberg.

Prace razem, ale osobno

Jest to reakcja na rozmowy regulacyjne, jakie za zamkniętymi drzwiami prowadzili przedstawiciele Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej (FAA). Szef EASA oświadczył po ich zakończeniu, że jego grupa „prowadzi własną analizę zmian projektowych B737 MAX wraz z szerszym przeglądem”.

W przeszłości stosowano w takich przypadkach standardowe procedury, tj. EASA delegowała do FAA swoich przedstawicieli i wspólnie pracowano nad wydaniem certyfikatu. Jednak dwa wypadki z udziałem pasażerów i załóg B737 MAX spowodowały, że w tydzień po drugim z nich EASA przesłała do FAA pismo z czterema postulatami. Wśród nich był właśnie ten o przeprowadzeniu niezależnych od FAA badań sprawności samolotów.

„Celem EASA jest dopilnowanie, aby żadne podobne uchybienia w projektowaniu, szczególnie elementów krytycznych dla bezpieczeństwa, nie były obecne w B737 MAX” - poinformował 3 września Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego dyrektor wykonawczy Agencji Patrick Ky.

Erozja zaufania

Nacisk Europy na niezależny przegląd odzwierciedla erozję zaufania do FAA po tym, jak jej urzędnicy podpisali zgodę na użytkowanie systemu oprogramowania włącznie z wadliwie działającymi czujnikami systemu MCAS wznoszenia samolotu - stwierdza Bloomberg.

KOMENTARZE (8)

  • Zofia 2019-09-10 18:01:57
    Czy w tych dwóch awariach był ktoś stratny na zdrowiu, czy też tylko straty w samolocie? Bo może po drobnej wymianie wadliwego elementu można je bezpiecznie uruchomić?
    • Sławek 2019-09-10 19:00:34
      Może nie jest stratny na zdrowiu bo już nie żyje.
    • Bartek 2019-09-10 19:49:38
      Chodzi o 346 ofiar dwóch katastrof?
  • Zofia 2019-09-10 18:06:07
    Czy w tych dwóch awariach samolotów był ktoś poszkodowany na zdrowiu, czy też tylko samolot był uszkodzony? Bo jeżeli zawiódł tylko jakiś element to można go wymienić i pozwolić samolotom latać bezawaryjnie?
    • LNA 2019-09-10 23:05:44
      Tak, zginęło 346 osób.
  • Lotnik 2019-09-10 20:46:11
    727 max takiego nie widziałem poprawcie tytuł na zdjęciu
  • Janusz Lotnictwa 2019-09-10 21:40:25
    Niestety ale autor podaje złe informacje. MCAS nie może generować siły bo jest systemem... idąc dalej MCAS był jednym z wymogów gdy okazało się że ze względu na nowe silniki trzeba delikatnie ale jednak zmienić ustawienie silnika na skrzydle względem poprzednika z NG CFM56-7B. Spowodowało to generowanie dodatkowej siły nośnej i tendencję do "zadzierania nosa" w górę a nie w dół... A MCAS ciągnął w dół a nie w górę.... Jest taki fajny film po angielsku polecam obejrzeć i odpowiednio edytować powyższe błędne info.
  • Abers 2019-09-10 23:35:40
    Boeing 727 Max😂😂

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.176.189
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


8 774 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

414 944 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.