PARTNERZY PORTALU

Były pracownik Boeinga ujawnia uchybienia w samolotach marki

Boeing neguje wszystkie zarzuty Barnetta i zaprzecza, jakoby lekceważył kwestie jakości i bezpieczeństwa swoich produktów Fot. mat. pras.

Systemy awaryjnych w ok. 25 proc. masek tlenowych w samolotach Boeing 787 Dreamliner mogą nie działać poprawnie, stwarzając zagrożenie dla życia pasażerów - twierdzi były wieloletni pracownik amerykańskiej firmy John Barnett. Producent neguje zarzuty sygnalisty.

  • Boeing neguje wszystkie zarzuty Barnetta i zaprzecza, jakoby lekceważył kwestie jakości i bezpieczeństwa swoich produktów.
  • Firma podkreśla, że komponenty i systemy montowane w samolotach są regularnie testowane - zarówno przed, jak i po wprowadzeniu do użytku.
  • Producent przyznał, że w 2017 r. wykrył wady w niektórych zbiornikach tlenu zapewnianych przez jednego z dostawców, jednak zostały one wycofane z montażu i nigdy nie trafiły do samolotów.

Barnett utrzymuje, że pracując dla Boeinga, w 2016 r. odkrył usterkę w działaniu wycofywanego z użycia, minimalnie uszkodzonego systemu mającego utrzymać załogę i pasażerów przy życiu w razie nagłego spadku ciśnienia w samolocie, do czego może dojść np. w razie uszkodzenia kadłuba. W takim wypadku powinny zostać uwolnione maski tlenowe.

Przeprowadzone pod nadzorem Barnetta testy pracowników działu badawczo-rozwojowego Boeinga miały wykazać, że podobne problemy występowały również w przypadku "fabrycznie nowych" urządzeń. Jak twierdzi były kontroler jakości, próbom poddano 300 systemów, z czego 75 - czyli 25 proc. - nie zadziałało poprawnie. Barnett twierdzi, że wnioskował o przeprowadzenie dalszych badań i wyeliminowanie problemu, jednak podejmowane przez niego próby był blokowane przez dyrektorów koncernu.

W 2017 r. Barnett złożył skargę na brak działań ze strony producenta do amerykańskiej federalnej agencji lotnictwa (FAA). Rządowy organ nadzorczy stwierdził jednak, że nie ma możliwości potwierdzenia tych oskarżeń wobec zapewnień Boeinga, iż pracuje nad tą kwestią.

Czytaj też: Boeing zainwestuje miliard USD w program szkolenia pilotów

Były pracownik amerykańskiego producenta samolotów twierdzi ponadto, że w zakładzie, w którym był zatrudniony, wbrew procedurom Boeinga dochodziło do "gubienia" i montowania w maszynach części odrzuconych wcześniej jako niezgodne z normami jakości. Proceder ten miał mieć być motywowany oszczędnością czasu i odbywać się za wiedzą co najmniej jednego starszego menedżera. Według Barnetta odgrywała w tym rolę intensywna, długotrwała presja wywierana na pracowników, by przyśpieszać pracę.

Boeing neguje wszystkie zarzuty Barnetta i zaprzecza, jakoby lekceważył kwestie jakości i bezpieczeństwa swoich produktów. Firma podkreśla, że komponenty i systemy montowane w samolotach są regularnie testowane - zarówno przed, jak i po wprowadzeniu do użytku. Producent przyznał, że w 2017 r. wykrył wady w niektórych zbiornikach tlenu zapewnianych przez jednego z dostawców, jednak zostały one wycofane z montażu i nigdy nie trafiły do samolotów.

Serwis brytyjskiego nadawcy publicznego BBC podał, że audyt przeprowadzony przez FAA na początku 2017 r. potwierdził obawy Barnetta co do zagubienia co najmniej 53 "niespełniających standardów" części. Boeing został wezwany do podjęcia działań naprawczych i utrzymuje, że wywiązał się z tego zobowiązania. Pracownicy fabryki, w której pracował Barnett, twierdzą natomiast, że "nie ma możliwości", by wadliwe komponenty trafiały do samolotów.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Były pracownik Boeinga ujawnia uchybienia w samolotach marki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.173.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!