Centralny Port Komunikacyjny ma sens. Ale mnożą się pytania

W pierwszej połowie przyszłego roku mają ruszyć prace nad raportem oddziaływania na środowisko dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz wiodących do niego kolei szybkich prędkości. Przedstawiciele spółki nadal utrzymują, że samo rozpoczęcie budowy mogłoby się zacząć w roku 2023 , a pierwsi pasażerowie odlecieć z CPK cztery lata później... Mnożą się jednak pytania o możliwości rynku wykonawców, tempo wykupu gruntów i faktyczny potencjał rynku lotniczego po pandemii.

  • Ograniczone możliwości rozwoju warszawskiego lotniska im. Fryderyka Chopina - wynikające z jego usytuowania w obrębie granic stolicy - powodują, że budowa nowego portu centralnego wydaje się koniecznością - wskazywali uczestnicy panelu "Centralny Port Komunikacyjny"  w czasie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
  • Przyśpieszeniu prac nad CPK mają pomóc odpowiednie działania legislacyjne, a także zbieranie know-how od partnerów zagranicznych. Tych znaleziono już w Korei Południowej i Hiszpanii, a niebawem może zostać podpisana umowa z partnerem z Francji.
  • Chcemy uzyskać najlepsze lotnisko przesiadkowe co najmniej w naszej części świata – zapowiada Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych Polskich Linii Lotniczych LOT, które będą kursować z CPK.



- Wrócą trendy, które obserwowaliśmy przed COVID-19 – taką tezę stawia Michał Czarnik, dyrektor wykonawczy Centralnego Portu Komunikacyjnego, powołując się na zamówione przez spółkę prognozy (m.in. w IATA) dotyczące wpływu pandemii na rynek lotniczy w przyszłości.

Dziś rynek jest "sponiewierany", a liczby pasażerów dalece odbiegają od poziomów z roku 2019. Jak jednak przekonuje Michał Czarnik, zamówione prognozy pokazują, że obecna sytuacja to ”zaburzenie o charakterze przejściowym”.

W powrót do czasów sprzed pandemii koronawirusa wierzy też Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i zarazem pełnomocnik rządu ds. CPK. Ów powrót miałby przejawiać się zarówno w liczbie samych pasażerów, jak i modelu podróży.

To najlepszy moment na taką inwestycję. Nie stać nas na rezygnację

- Większość ekspertów nie przewiduje rewolucji w strukturze rynku lotniczego. To nie jest tak, że nagle ludzie przestaną latać hubowo... – przekonywał Horała w trakcie sesji dyskusyjnej „Centralny Port Komunikacyjny” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Uczestniczący w debacie paneliści nie polemizowali z tezą o konieczności CPK. Wskazywano w tym kontekście chociażby na ograniczone możliwości rozwoju warszawskiego lotniska im. F. Chopina, wynikające z jego usytuowania w obrębie granic stolicy.

Czytaj: Na warszawskim lotnisku Chopina w tym roku obsłużono już 5 mln pasażerów

- Czy stać nas obecnie na zaprzestanie inwestowania? Moim zdaniem - nie. To najlepszy moment, by dokonać inwestycji, które będą napędzać rynek transportu lotniczego, a CPK będzie elementem tej przebudowy. Na wschodzie Europy brakuje takiego rozwiązania infrastrukturalnego, które łączy lotnictwo i transport naziemny – stwierdził podczas Kongresu Janusz Janiszewski, p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Harmonogram ambitny, ale realny? Politycy deklarują pomoc

Sporo pytań pojawia się jednak w kontekście modelu biznesowego CPK, jego znaczenia i konkurencyjności wobec innych portów w tej części Europy, a także możliwości rynku wykonawców i realności przyjętego harmonogramu prac nad tą inwestycją.

 

×

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Centralny Port Komunikacyjny ma sens. Ale mnożą się pytania

  • Marian 2021-10-07 03:10:49
    O ile dobrze pamiętam to CPK miało być finansowane przez prywatnych inwestorów. Kiedy to się zmieniło bo nie przypominam sobie żeby coś w tej materii było oficjalnie ogłaszane? A jeśli rząd zecydował że tym inwestorem ma być podatnik to może podatnik powinien mieć coś do powiedzenia w tej sprawie? Np. jakieś referendum? Pomijając juz sprawę kto ma być inwestorem tej szopki to na miejscu lotnisk regionalnych a szczególnie Balic i Pyrzowic nie martwił bym sie wogóle jeśli CPK powstanie w Baranowie. Nic sie dla was nie zmieni. Jeśli natomiast ktoś by zdecydował że CPK ma powstać w połowie drogi między Warszawą i Śląskiem przy CMK to poważnie zastanowił bym się Krakowie i Katowicach jak długo jeszcze ładować pieniędze w rozwój tych lotnisk gdyż z każdą dekadą czas dojazdu na CPK będzie się skracał i za 20-30 lat mogłoby się okazać że pokonanie 150 km z Warszawy, Katowic i Krakowa zajmie około 30 min a więc ruch pasażerski w Balicach i Pyrzowicach będzie wygasał jeśli CPK będzie lotniskiem dla wszystkich linii a co za tym idzie będzie miał odpowiednią siatkę połaczeń bo przy dojeździe w granicach 30-40 min z czterech największych aglomeracji Polski nie powinno to być trudnością. Ale wiadomo że w sprawach CPK decyzje podejmują politycy a nie biznesmeni i ekonomiści. Tak więc w Balicach i Pyrzowicach możecie spać spokojnie. Tak samo wszystkie większe huby w Europie i linie lotnicze które z nich operują też mogą być spokojne bo pasażerów z południa Polski nie stracą bo CPK w Baranowie dla ludności Śląska i Małopolski nie stanie się lotniskiem z którego będą latać P2P, po prostu za daleko. Chyba że się stanie cud i zamiast CMK Śląsk i Kraków zostaną połaczone z CPK przy pomocy Hyperloop z prędkością 1000km/h a bilet bedzie kosztował tyle co za tramwaj. LOL!!!
  • Dedal 2021-10-06 23:32:56
    CPK jest piękną przykrywką pod cel właściwy- jeszcze tego nie rozumiecie? Zapytajcie o długość pada startowego, może się Wam nieco rozjaśni.
    • Dedal 2021-10-07 09:32:19
      Przepraszam za literówkę- miało być pasa.
  • Jasnowidz 2021-10-06 21:07:40
    Nie zdążą cokolwiek zacząć, gdyż w następnym roku mogą odbyć się przyspieszone wybory. A po wyborach - nawet gdyby ponownie wygrali - koalicjant może nie zgodzić się na ten megalomański projekt.
  • Patrz 2021-10-06 16:09:18
    Oczywiście że to ma sens, głupi tylko się sprzeciwia, a CPK zwrócić się w 5 lat
  • WK 2021-10-06 15:50:09
    W świetle wprowadzania ograniczeń emisji CO2 przez transport lotniczy właśnie loty wielkopojemnymi maszynami pomiędzy hubami i dalej zelektryfikowany transport szynowy są przyszłościowe.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!