PARTNERZY PORTALU

Jakie będą koleje dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

fot. mat. pras.

Zakończył się pierwszy etap regionalnych konsultacji ws. przebiegu kolejowych linii dużych prędkości prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała spółka CPK. Jak dodano, we wrześniu mają się odbyć spotkania w tej sprawie w kolejnych siedmiu województwach.

  • Regionalne Konsultacje Strategiczne odbyły się w pięciu województwach: kujawsko-pomorskim, wielkopolskim, mazowieckim, łódzkim i dolnośląskim.
  • W ramach programu CPK planowana jest budowa nowych linii w województwach: kujawsko-pomorskim 168 km, wielkopolskim 196 km, mazowieckim 344 km, łódzkim 219 km, a w dolnośląskim 119 km.
  • "Dokładnie przeanalizujmy uwagi zgłoszone podczas spotkań. Weźmiemy je pod uwagę przy tworzeniu przebiegu nowych linii kolejowych w ramach programu CPK" - powiedział, cytowany w komunikacie, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Pełniący obowiązki prezesa CPK Piotr Malepszak podkreślił, że konsultacje to istotne narzędzie planowania i gwarancja, że przebieg nowych linii kolejowych będzie jak najbardziej zgodny z oczekiwaniami wszystkich zainteresowanych podmiotów.

"Dlatego, mamy zamiar je kontynuować w ramach drugiego etapu konsultacji zaplanowanych w kolejnych województwach" - dodał.
W komunikacie przekazano, że CPK planuje drugi etap Regionalnych Konsultacji Strategicznych, które odbędą się we wrześniu w kolejnych województwach: śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i podlaskim.

"Po ich zakończeniu spółka przeprowadzi dla każdej z linii analizę lokalizacyjną. Następnym etapem będą dodatkowe - zaproponowane przez CPK - lokalne konsultacje dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych. Głos lokalnych społeczności zostanie także uwzględniony w trakcie wydawania decyzji środowiskowej, czyli dokumentu przesądzającego ostatecznie o przebiegu linii" - czytamy w komunikacie.

Łącznie, w ramach kolejowej części Programu CPK, planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa - CPK - Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych planuje się do 2040 r.

W komunikacie przypomniano, że każda z 10 kolejowych kierunków prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury.

Spółka przypomniała, że 29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Dodano, że łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii.

"Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu" - czytamy.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
×

KOMENTARZE (13)

  • Jacek 2019-08-10 21:17:10
    Dawno, dawno temu, a może i nie tak dawno był program Wisła, była nawet dyrekcja kaskady górnej Wisły, zrealizowano tylko stopień wodny Kościuszko......
  • Rafał 2019-08-10 11:42:46
    Szkoda że z Poznania nie przez Katowice... Przecież to obsurd! Teraz trasa przez Koło Konin jest modernizowana za ponad miliard, trzeba było tu podwyższyć prędkość do 200 a nie z atakiem pieniądze pozostanie 160 ja teraz i jeszcze budować nową przez Łódź to co pociąg zyska to straci na odległości. Który mądry to zaprojektował! Dzięki temu z Poznania będzie szybciej i lepiej z Berlina. Gratuluję!!!
  • artek 2019-08-09 13:49:06
    Nie rozumiem myślenia tej władzy. Nie potrafi zmodernizować obecnych torów do 160-200 km/h, a wymyśla nowe łączniki/szprychy mające przyspieszyć rozwój kraju? O co tu chodzi? Czy jest to tylko przedwyborcze gadanie, czy liczą na sfinansowanie inwestycji przez Chińczyków?
  • WIESLAW NOWAK 2019-08-09 12:01:59
    Poprawiony tekst Połowa z tych propozycji jest bez zasadna, to tylko mrzonki i strata ogromnych funduszy Czy specjaliści z MI mogą przedstawić wyliczenia, ale nie te z obłoków i nocnych zwidów Ile średnio kosztuje budowa 1 km dwutorowej linii kolejowej dla prędkości pow. 250 km/h Proszę uzasadnić jaki cel było wydanie 30 milionów za 1 km trasy Tuskowej z Działdowa do Tczew, jeśli nie uwzględniono jej w systemie KDP, ani przyspieszonej Mało efektywne są proponowane kosztowne odcinki KDP z Leżajska do Rzeszowa zamiast utrzymać obecny przez Przeworsk, nowy dublowany odcinek Rzeszów - Sanok, gdzie wystarczy wyprostowanie trasy Rzeszów - Krosno i dalej do Sanoka Bez sensu propozycja ominięcie Piły na trasie Bydgoszcz - Koszalin, w miejsce potrzebnego odcinka Piła - Krzyż dla trasy do Szczecina przez Bydgoszcz Brak odcinka Świnoujście - Goleniów, odcinka Tychy- Rybnik-Jastrzębie Zdr, odcinka Lubin-Legnica- Wrocław Bezsensu jest trasowanie KDP z Sieradza do Wrocławia z ominięciem 200 tyś aglomeracji Kalisza, gdzie to o 15 km mniej nowych kosztownych torów KDP i tylko 8-9 minut dłuższy czas przejazdu z postojem Przy odcinku Kalisz-Ostrów W.-Wrocław można wygenerować szybkie połączenie z Poznań - Wrocław i skomunikować te dwa duże ośrodki miejskie, a przynajmniej Kalisz Takich nie przemyślanych propozycji jest wiele w tej propozycji Czemu za ten bełkot projektowy tzw. CPK mamy, my podatnicy płacić Wspieram budowę CPK ale w rozsądnej formie bez szaleńczych bez sensownych propozycji Gdzie są te szerokie konsultacje społeczne zapowiadane przez szefa PiS Zamykacie się w gronie kolesiów, kopiując poprzedników i nie dopuszczacie głosów inaczej myślących, życiowo zainteresowanych tymi inwestycjami Tak spostrzegacie konsultacje w sprawach życiowych dla mieszkańców Polski, uważając ze tylko wy macie racje Jeśli tak, to oby krótko to trwało i bez kosztowo się odbyło
    • Da 2019-08-09 22:55:29
      Jakie Jastrzębie.tam torów nawet nie ma
    • Mściwój 2019-08-10 00:29:12
      Jak czytam takie mękolenie to mi się wrzody odzywają. Najlepiej dalej zamykać linie kolejowe, co? Kolejne 5 tys. km? Potem rzucić to wszystko w kąt i oddać dojczebanom bądź innym żabojadom? Już parę spraw tak "załatwiliśmy". Każdy ma swoje zdanie, zdanie "najmojsze" i wciąga z powrotem do kotła tego co spróbuje coś zrobić.
  • WIESLAW NOWAK 2019-08-09 11:57:58
    Panie Ministrze z CPK i MI, czy możecie uzasadnić celowość każdego proponowanego odcinka nowych tras dla CPK Połowa z tych propozycji jest bez zasadna, to tylko mżonki i strata ogromnych funduszy Czy specjaliści z MI mogą przedstawić wyliczenia, ale nie te z obłoków i nocnych zwidów Ile srednio kosztyje budowa 1 km dwutorowej linii kolejowej dla predkości pow. 250 km/h Proszę uzasadnić jaki cel było wydanie 30 milionów za 1 km trasy Tuskowej z Działdowa do Tczew, jeśli nie uwzględniono jej w systemie KDP, ani przyspieszonej Mało efektywne sa proponowane kosztowne odcinki KDP z Leżajska do Rzeszowa zamiast utrzymac obecny przez Przeworsk, nowy dublowany odcinek Rzeszów - Sanok, gdzie wystarczy wyprostowanie trasy Rzeszów - Krosno i dalej do Sanoka Bez sensu propozycja ominięcie Piły na trasie Bydgoszcz - Koszalin, w miejsce potrzebnego odcinka Piła - Krzyż dla trasy do Szczecina przez Bydgoszcz Brak odcinka Świonujscie - Goleniów, odcinka Tychy- Rybnik-Jastrzębie Zdr, odcinka Lubin-Legnica- Wrocław Bezsensu jest trasowanie KDP z Sieradza do Wrocłowia z ominięciem 200 tyś aglomeracji Kalisza, gdzie to o 15 km mniej nowych kosztownych torów KDP i tylko 8-9 minut dłuższy czas przejazdu z postojem Przy odcinku Kalisz-Ostrów W.-Wroclaw można wygenerować szybkie połączenie z Poznań - Wrocław i skomunikować te dwa duże osrodki miejskie, a przynajmniej Kalisz Takich nie przemyślanych propozycji jest wiele w tej propozycji Czemu za ten bełkot projektowy tzw CPK mamy, my podatnicy płacić Wspieram budowe CPK ale w rozsądnej formie bez szaleńczych bez sensownych propozycji Gdzie sa te szerokie konsultacje społeczne zapowiadane przez szefa PiS Zamykaćie sie w gronie kolesiów, kopiując poprzedników i nie dopuszczecie głosów inaczej myślących, życiowo zainteresowanych tymi inwestycjami Tak spostrzegacie konsultacje w sprawach życiowych dla mieszkańców Polski, uważając ze tylko wy macie racje Jeśli tak, to oby krótko to trwało i bez kosztowo sie odbyło

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.189.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!