Wiceminister zrzekł się pensji. W tle przeniesienie CPK do innego resortu

Wiceminister zrzekł się pensji. W tle przeniesienie CPK do innego resortu
- Szacunki co do kosztów budowy samego lotniska zasadniczo się nie zmieniają. Oczywiście będzie trzeba uwzględnić inflację czy wzrost usług budowlanych - mówił podczas sejmowej komisji Marcin Horała. PAP/ Radek Pietruszka
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adam Sierak
    Adam Sierak
  • Dodano: 10-05-2022 18:00

To prawdopodobnie jedyny taki członek rządu w ostatnich 30-latach w Polsce – jest jednocześnie wiceministrem w dwóch resortach, a także pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Marcin Horała na sejmowej Komisji Infrastruktury uzasadniał potrzebę przeniesienia nadzoru nad Centralnym Portem Komunikacyjnym z Ministerstwa Infrastruktury do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, a co za tym idzie – zmian personalnych w obu ministerstwach.

  • Czemu mega lotnisku będzie lepiej w Ministerstwie Funduszy? - CPK staje się powoli dużym motorem pozyskiwania środków unijnych dla Polski – odpowiada wiceminister Horała.
  • W uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej czytamy, że „wraz z procesem realizacji poszczególnych inwestycji transportowych (w projekcie budowy CPK - red.) jest konieczne położenie znacznego nacisku na aspekt rozwoju całego regionu”.
  • Suchej nitki na pomyśle wyprowadzki CPK z Ministerstwa Infrastruktury nie pozostawiła opozycja, która przewiduje, że wraz z wejściem w życie dyskutowanej ustawy w sektorze lotnictwa cywilnego zapanuje już całkowity bałagan.

Zdaniem opozycyjnych członków Komisji Infrastruktury propozycja tej ustawy jest prawną drogą na skróty, w której brakuje rzetelnej oceny skutków regulacji.

- Brakuje analizy wpływu na sektor finansów publicznych, a cały dokument jest merytorycznie pusty. Obecne opóźnienie tej inwestycji to już 4 lata. W związku z tym te optymistyczne zapowiedzi, że wprowadzone zmiany coś przyspieszą, są nietrafione. Najbardziej zastanawiające jest to, że wyciągamy pełnomocnika ds. CPK (nadzorującego również Przedsiębiorstwo „Porty lotnicze”) z Ministerstwa Infrastruktury spowoduje spory chaos kompetencyjny – mówił podczas wtorkowej (10.05) Komisji Infrastruktury w Sejmie Maciej Lasek, poseł PO.

Wiceminister Horała, który jeszcze do niedawna był w całości odpowiedzialny za nadzór nad sektorem lotniczym, a teraz odpowiada głównie za realizację inwestycji CPK oraz sprawuje nadzór na PPL (jeszcze inny projekt ustawy przewiduje, że spółka zarządzająca m.in. lotniskiem Chopina zostanie wchłonięta przez CPK w najbliższych miesiącach – przyp. red.) ripostował, że projekt budowy mega lotniska dotarł do takiego momentu, że potrzebna jest zmiana resortu „opiekującego” się tą inwestycją.

- Jest potrzeba, aby nacisk po stronie rządowej był postawiony teraz właśnie na ten wymiar rozwoju regionalnego. Jesteśmy w trakcie prac nad strategią rozwoju CPK. To jest ten moment, kiedy dyskutujemy i podejmowane są decyzje dotyczące konkretnego przebiegu kolei dużych prędkości, gdzie będą znajdowały się przystanki. To wszystko są kwestie, które są kluczowe dla rozwoju regionów. W kontekście funduszy - CPK staje się powoli dużym motorem pozyskiwania środków unijnych dla Polski – tłumaczył wiceminister.

W uzasadnieniu do projektu ustawy napisano, że przeniesienie CPK pod nadzór resortu funduszy i polityki regionalnej  „zapewni zarówno możliwość wczesnego opracowania strategii rozwoju regionu (wokół planowanej budowy lotniskowej części CPK – red.), jak i programowanie i koordynację poszczególnych działań projektowych w zakresie sygnalizowanych wyżej przekształceń społeczno-gospodarczych.”

Jakie to działania?

CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma za zadanie zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy w Polsce.

Port Lotniczy Solidarność w  pierwszym etapie ma posiadać 2 pasy startowe i obsługiwać ok 45 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść także inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. 

Zdaniem rządu – dzięki inwestycji powstanie dodatkowych 150 tys. miejsc pracy.

- Trudno inaczej nazwać tę ustawę jak ustawę kadrowo-majątkową. Chodzi tylko o to, by przenieść pana z jednego resortu do drugiego. Widać, że pan minister Adamczyk, który nas dziś nie zaszczycił swoją obecnością, niespecjalnie chce bronić przegranych spraw. A postęp inwestycji wokół CPK trzeba właśnie tak oceniać. To katastrofa i przegrana sprawa, w dodatku prowadzona w PRL-owskim stylu – oceniał Mirosław Suchoń, poseł Platformy Obywatelskiej.

Przewodniczący obradom komisji Paweł Olszewski (PO) pytał rządowego pełnomocnika ds. CPK o jego wynagrodzenie. Marcin Horała formalnie jest obecnie wiceministrem w dwóch resortach.

- Pensja jest jedna, bo tej z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej się zrzekłem. Dopóki jestem zatrudniony w Ministerstwie Infrastruktury nie będę jej pobierał. Pracuje w dwóch naraz i nie ukrywam, że chcę, by taki okres jak najszybciej się skończył – odpowiadał Horała.

Niejasny nadzór nad portami lotniczymi

Prezentowany na Komisji Infrastruktury projekt ustawy przewiduje także zmiany w ustawie z dnia 15 września 2017 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” (PPL).

Projekt  w kontekście PPL przewiduje przyznanie bezpośrednio pełnomocnikowi ds. CPK „kompetencji pozostających dotychczas we właściwości ministra właściwego do spraw transportu”.

To początek procesu „wchłaniania” PPL przez CPK i tworzenia jednego, państwowego, lotniskowego giganta.

- Ważna z punktu widzenia lotnisk regionalnych jest odpowiedź na pytanie, jak przełoży się ta nowa konstrukcja „Portów Lotniczych” na scenariusz realizacji inwestycji w portach regionalnych – podkreślał Jerzy Polaczek, poseł PiS i wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury.

Do PPL należy lotnisko Chopina w Warszawie, w Zielonej Górze oraz powstałe od nowa (ale jeszcze niedziałające) lotnisko w Radomiu. Spółka posiada również udziały w 9 regionalnych portach lotniczych w Polsce.

Wiceminister Horała zapewniał, że „zasadniczo samo przeniesienie nadzoru (z MI do MFiPR – red.) nijak się przekłada”. 

- W krótkim wymiarze czasu nie wpłynie to w żaden sposób. PPL w większości portów regionalnych jest udziałowcem mniejszościowym. Przytłaczająca większość tych portów należy do samorządów lub mają one większościowe udziały. Siłą rzeczy to ci właściciele mają decydujący głos w procesach zachodzących w tych spółkach. Z obecnie toczących się procesów wszystkie zostaną podtrzymane. Tu trzeba oddać sprawiedliwość PPL – przedsiębiorstwo, pomimo tego, że jest udziałowcem mniejszościowym, jest tym, który jest głównym motorem, jeśli chodzi o inwestycje. PPL ten ciężar zwykle na siebie bierze – przekonywał rządowy pełnomocnik.

Projektem ustawy zająć ma się teraz Sejm. 

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (16)

Do artykułu: Wiceminister zrzekł się pensji. W tle przeniesienie CPK do innego resortu

  • iwona.wola 2022-05-11 01:05:16
    PO lotnisku juz ma - w Berlinie.. nic dodac nic ujac, targowica 21go wieku, sprzedala by wlasna matke za stolek i emeryture w Brukseli.
  • mowiejakjest 2022-05-11 00:59:54
    To lotnisko jest najwazniejsza inwestycja w histori Polski, Holendrom i Niemcow to jak kij i sol w oku... Polska a szczegolnie Warszawa nie wejdzie na Europejski nie mowiac juz o swiatowym poziomie bez takiego lotniska.
    • otgees 2022-05-11 13:20:44
      To lotnisko jest potrzebne bo Okęcie się dusi. Tylko tyle i aż tyle. Mocarstwem się od tego nie staniemy.
      • james bond 2022-05-11 13:45:24
        Jest możliwy do TANIEGO i SZYBKIEGO rozwoju Modlin.. No ale obsadzony nie przez właściwych managerów typu Horała
  • miki 2022-05-10 21:46:04
    kiedy pis zatrudni specjalistę potrafiącego odszukać w sieci stronę z latającymi samolotami? dlaczego to ważne? samolot z Monachium lecacy do Japonii NIE LECI nad Polską - bo ziemia jest okrągła - leci nad Bałtykiem. Ten port lotniczy ma sens dla Polski (ale po co?) i powiedzmy dla Grecji i południa Europy
    • To tyle 2022-05-10 22:32:56
      Ch. ja się na tym znasz trollu. .
  • Krzysztof Rybnik 2022-05-10 19:55:18
    PIS pod sad !!!!!
  • Adam 2022-05-10 19:54:56
    Za to powinien byc kryminal, tam nawet nie ma zlozobej decyxji srodowiskowej przez 5lat!!!! Takiego zlodziejstwa jeszcze nie bylo.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.147.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!