PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Brakuje małych kontenerowców. Skutki mogą być poważne

Autor: Wnp.pl (PS)
08-05-2018 18:43 |  aktualizacja: 08-05-2018 18:42
Brakuje małych kontenerowców. Skutki mogą być poważne

W końcu 2020 r. na 1 superkontenerowiec przypadać będzie zaledwie 5,4 statków odwozowych, podczas gdy niedawno przypadło ich 7,9.

Fot. Shutterstock

Narasta problem braku statków feederowych, czyli dowożących do portów - hubów towary w kontenerach i je odwożących do mniejszych portów. Do końca 2020 roku może brakować nawet do 1200 sztuk takich jednostek.

Niedobór ten z kolei mógłby pociągnąć za sobą duży wzrost stawek frachtu w ostatnim (lub pierwszym) łańcuchu transportu morskiego - takie szacunki przedstawia duńska firma Seaintel Maritime Analysis (SMA).
Według niej, stopniowemu wprowadzaniu do eksploracji nowych superkontenerowców oceanicznych, zwanych w skrócie ULCS (zabierających od 18 do 21 tys. TEU), jakie są zamówione w okresie 2018-20, nie towarzyszy równoległe zamawianie małych kontenerowców (do 3 tys. TEU).

Na rynku kontenerowym rośnie problem przewagi podaży nad popytem

O ile te pierwsze zachowują względną równowagę między popytem na transport oceaniczny a podażą nowej mocy przewozowej, także przez ograniczenie częstotliwości kursowania, to ten drugi segment wykazuje rosnącą nierównowagę na rynku.

Jeszcze do niedawna obliczano, że każdy duży kontenerowiec - VLCS (zabierający 11 - 18 tys. TEU) obsługiwany był średnio przez kursy 7,9 statków odwozowych.

Jednak od ok. 5 lat wzrosła zarówno pojemność VLCS, do rozmiarów ULCS, jak i liczba zamówień ich zakupu w stoczniach, podczas gdy na mniejsze kontenerowce nie zgłaszano dużego popytu na ich odnowienie. W efekcie ich światowa flota po prostu zestarzała się.

Według SMA, z bieżącej księgi ofert złożonych w stoczniach wynika, że w końcu 2020 roku na 1 superkontenerowiec przypadać będzie zaledwie 5,4 statku feederowego. To oznaczałoby właśnie, że zabraknie ok. 1200 takich jednostek.

Analitycy zaznaczają zarazem, że ta nierównowaga może być mniejsza, ponieważ część kontenerowców średniej wielkości (zabierają od 5 do 11 tys. TEU) będzie wyłączana z transportu oceanicznego ze względu na gorsze parametry efektywności 1 TEU w porównaniu z VLCS. Niektóre z nich mogą być przesuwana do obsługi linii feederowych.

Ale nawet jeżeli tak się stanie, to z optymistycznej wersji szacunków wynika, że w końcu 2020 roku może brakować ok. 400 kontenerowców na liniach feederowych.

Skutki mogą być trojakie: nastąpi wzrost stawek frachtu, rosnąć będzie presja na bezpośrednie połączenia oceaniczne ULCS (od tego roku ich liczba zmalała lub trasy zostały skrócone), albo część ładunku przejmą konkurencyjne środki transportu, w tym lotnictwo i kolej.

DCT Gdańsk bije własne rekordy przeładunków
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.