Hamburg i Rotterdam to giganci. Czy polskie porty mogą zacumować obok?

Polskie porty morskie przeżywają prawdziwy boom inwestycyjny. Czy to wystarczy, żeby nasze rodzime porty konkurowały jak równy z równym z największymi portami europejskimi? Nad tym zastanawiali się uczestnicy debaty „Polskie porty morskie – alternatywą dla największych hubów morskich północno-zachodniej Europy”, która odbyła się podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Wyszło, że Gdynia, Gdańsk, Szczecin i Świnoujście powinny np. skorzystać na idei Trójmorza.

Debata „Polskie porty morskie – alternatywą dla największych hubów morskich północno-zachodniej Europy” odbyła się w pierwszym dniu XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Zapraszamy do jej obejrzenia.

Transport morski utrzymał pozycję

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wskazał, że pomimo pandemii transport morski obronił swoją pozycję, a polskie porty morskie dość dobrze radziły sobie w ostatnich latach.

- Trzeci raz z rzędu udało się przekroczyć mityczny poziom 100 mln t przeładowanych towarów w polskich portach. Przypomnę, że w 2020 r. to było prawie 104 mln t towarów. To wynik osiągnięty w roku bardzo trudnym. Niemniej jednak transport morski, który odgrywał przed pandemią gigantyczną rolę, jeśli chodzi o transport ładunków na świecie, nie dość, że utrzymał tę pozycję, to jeszcze ją znacząco zwiększył - argumentował Witkowski.

Pakiet inwestycji i wszystkich działań rozwojowych wytycza przyjęty przez rząd w 2019 r. „Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku”, który – jak stwierdził Witkowski – jest „konsekwentnie realizowany”. W programie oprócz działań związanych z inwestycjami w samych portach określono również inwestycje związane ze zwiększeniem dostępu do portów morskich od strony morza i lądu, w tym również rozwój dróg oraz połączeń kolejowych poprawiających dostępność transportową portów.

W portach wielkie place budowy

Zarządcy polskich portów ostatnie lata określili jako prawdziwy boom inwestycyjny.

- Na przestrzeni lat 2016-2021 przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o ponad 40 proc. Jest to najszybciej rosnący port w Europie. Dynamika na przestrzeni dekady wyniosła 77 proc., podczas olbrzymich trwających inwestycji. To jest boom, eksplozja inwestycyjna, to co dzieje się w naszych portach - powiedział Adam Kłos, dyrektor handlowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

- Wszystkie trzy największe polskie porty morskie: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście są dzisiaj olbrzymimi placami budowy. Port Gdynia jest na tyle obleganym portem przez klientów, że 90 proc. powierzchni portu mamy wynajęte. Jeśli Port Gdynia będzie miał się rozwijać dalej, to musimy mówić o zalądowieniu. A o tym, że chęci klientów i operatorów na to są, świadczy fakt, że w obecnie otwartym przetargu mamy cztery duże podmioty zainteresowane, z którymi prowadzimy dialog konkurencyjny - wyliczał Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą, Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Czy jednak same inwestycje wystarczą - a jeśli tak, to jakie - żeby pozycja polskich portów była coraz silniejsza nie tylko wśród portów bałtyckich, ale również największych portów europejskich?

Zobacz też: Europejski Kongres Gospodarczy za nami. Zapraszamy na kolejną edycję

Szansa na większy kawałek tortu

Zdaniem dyrektora handlowego Portu Gdańsk oprócz samych inwestycji w portach oraz inwestycji w infrastrukturę kolejową i drogową również ważna jest współpraca całej branży TSL.

 

×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Hamburg i Rotterdam to giganci. Czy polskie porty mogą zacumować obok?

  • Tadeo 2021-10-10 14:39:47
    Kaliningrad otworzył port kontenerowy 0,4 mln / rok..to jakieś 10% potencjału Gdańska. Cóż - ViaCarpatia otwiera szansę również dla Kłajpedy i Rygi. Równolegle Rząd Premiera MM zamilkł ws, budowy 6KM DROGI CZERWONEJ,, bez której port Gdynia nie ma szans na planowy rozwój. DLACZEGO tak jest ?
  • Rysa 2021-10-04 13:10:46
    Już niedługo będą się cieszyć. Kanał na ukończeniu !!!
  • Grzegorz 2021-10-02 15:01:44
    Kolego twój komentarz jest czystym przekazem PRL-,owskiej propagandy wg której wszystko byłoby super gdyby nie kraje zachodnie i imperializm amerykański. Wobec tego końñczę polemikę.
    • Jasiu 2021-10-03 15:19:42
      Ja o realnej wrogiej nam polityce krajów zachodnich, które boją się naszej konkurencji i brudno z nami grają z pozycji siły (bo są jeszcze bardziej rozwinięte i mają więcej kapitału) a ten wyjeżdża z propagandą w stylu gomułkowskim. Jak się rozumie w co gra zachód to można temu racjonalnie przeciwdziałać. Natomiast szafowanie hasłami z epoki PRL-u i przepisywanie innym wydumanych intencji prowadzi do absurdów.
  • Grzegorz 2021-10-02 12:14:25
    Niemcy i Holendrzy nie są naszym zagrożeniem ale twoja Jasiu głupota a wyniki portów to zaden pisowski cud ale systematyczny rozwój portów szczególnie Gdańska powiązany z programami unijnymi np.realizowanym od wielu lat projektem o kolejowo - drogowym dostępie do polskich skosportów.Poniewaz pis wszystko co pozytywne w gospodarce zapisuje na swoje spracowane ręce to przypomnę że już w 2010 roku polsko- australijski terminal kontenerowy DCT przyjął pierwszy niemal 400 metrowy oceaniczny kontenerowiec .
    • Jasiu 2021-10-02 13:51:22
      Proszę doczytać w artykule powyżej o wpływie silnej gospodarki na rozwój portów. A wszelkie świństwa i zwalczanie naszego przemysłu oraz permanentne próby zablokowania jego rozwoju przez Niemcy, Holandię i inne kraje zachodnie to niby są moje wymysły. Trzeba zmienić źródła informacji na bardziej wiarygodne i nie pisać bzdur.
  • Jasiu 2021-10-02 09:22:21
    Dlatego Niemcy i Holendrzy na wszystkie możliwe sposoby sypią i będą sypać nam piasek w tryby gospodarki. Widać to na każdym kroku a (...) z opozycji jeszcze im pomagają.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!