PARTNERZY PORTALU

Idea przekopania Mierzei Wiślanej sięga XVI wieku. W przeszłości chcieli jej także politycy PO

Wycinka drzew pod przygotowywaną inwestycję fot. mat. pras.

Idea budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję sięga XVI wieku i czasów króla Stefana Batorego. Do pomysłu przekopania nowej drogi wodnej powrócono po II wojnie światowej, ale ówczesne uwarunkowania polityczne nie pozwoliły na realizację idei.

  • Rząd PO i PSL zatrzymał przygotowania projektu, choć w szeregach tej partii było wielu zwolenników budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję.
  • Jeden z senatorów tej partii w 2006 r. w Kątach Rybackich ufundował pomnik z hasłem "Przekop Mierzei - konieczny, możliwy, potrzebny".
  • Do tematu znów powrócono po 2015 r a ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej odpowiedzialnym za realizację projektu został Marek Gróbarczyk.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną sięga czasów króla Stefana Batorego i konfliktu z Gdańskiem w drugiej połowie XVI wieku. Pomysł stracił jednak rację bytu, po zawarciu porozumienia ze zbuntowanym miastem.

Odrodzona w 1918 roku Rzeczpospolita nie miała dostępu ani do Mierzei Wiślanej, ani do portu w Elblągu a Elbląg był wówczas jednym z najbardziej znaczących portów na Morzu Bałtyckim. W mieście oprócz przeładunków towarów odbywała się produkcja stoczniowa w słynnych zakładach Schichau.

Po drugiej wojnie światowej, kiedy zmieniły się granice Polski, do pomysłu swobodnego dostępu do morza z portu w Elblągu powrócił wicepremier II RP, minister przemysłu i handlu, i jeden z autorów rozwoju przemysłowego międzywojennej Polski Eugeniusz Kwiatkowski.

"Narzucają się dwa zadania o dużym znaczeniu gospodarczym. Jest to przekopanie kanału na Mierzei zamykającego zatoką elbląską w okolicach Kahlbergu (Krynica Morska) dającego proste i bezpośrednie wyjście na Bałtyk i ożywiającego małe porty rybackie tej Zatoki"- zanotował wówczas Kwiatkowski.

Czytaj też: Podpisano umowę ws. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Zależność Polski od Związku Radzieckiego zablokowała ten pomysł na lata i stała się symbolem uzależnienia tej części naszego kraju od Moskwy. Dyskusje na temat przekopu trwały kolejne pół wieku. W tym czasie port w Elblągu poważnie tracił na znaczeniu. Jednak ponownie tematem budowy drogi wodnej przecinającej Mierzeję Wiślaną można było zająć się po roku 1989. Realne kroki podjęto w 2006 roku, kiedy to rząd Prawa i Sprawiedliwości przystąpił do przygotowania inwestycji.

Rząd PO i PSL zatrzymał przygotowania projektu, choć w szeregach tej partii było wielu zwolenników budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję.

Jeden z senatorów tej partii w 2006 r. w Kątach Rybackich ufundował pomnik z hasłem "Przekop Mierzei - konieczny, możliwy, potrzebny".

Do tematu znów powrócono po 2015 r a ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej odpowiedzialnym za realizację projektu został Marek Gróbarczyk.

Przekop Mierzei stał się sztandarowym projektem rządu PiS.

Zebranie dokumentacji i analiz trwało cztery lata. Przygotowano raport oddziaływania na środowisko, przeprowadzono konsultacje społeczne, wykonano badania ferromagnetyczne i archeologiczne, uzyskano niezbędne pozwolenia w tym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenie wodno -prawne i zezwolenie na realizację inwestycji. W lutym 2019 roku wykonano wycinkę drzew na terenie budowy, po to by nie szkodzić zwierzętom w okresie letnim.
×

KOMENTARZE (2)

  • Grzegorz 2019-10-07 07:54:03
    No miło że jest o historii. A jak tam z opłacalnością?
  • Bogdan 2019-10-06 06:54:22
    Do tematu powrócono w 2006 r. MGM zleciało wykonanie Studium Wyk. Kanału po spotkaniu Min. Rafała Wiecheckiego z Prof. Tad. Jednorałem i n. podpisanym. Wygraliśmy przetarg i powstało pierwsze Stud. Wyk. (www.sedler.pl).Dalsza historia to klasyczne przejmowanie inicjatywy. Wskutek zmiany lokalizacji koszta wzrosły z pocz. 450 mln zł do 2000 mln (wg. Pani Wiceminister).

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.171.108
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!