Marcin Horała: infrastruktura publiczna służy gospodarce

Marcin Horała: infrastruktura publiczna służy gospodarce
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości Fot. PAP/Adam Warżawa

Infrastruktura publiczna służy i sprzyja gospodarce, to nie jest przedsięwzięcie biznesowe - mówił w czwartek wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Dodał, że plany uruchomienia portu w Elblągu trzeba było zrealizować.

  • Pytany w czwartek na antenie Programu I Polskiego Radia o wypowiedzi medialne ws. "niezasadności i ekonomicznej absurdalności" decyzji o przekopie Mierzej Wiślanej Horała wskazał, że tworzenie prostego modelu biznesplanu do publicznej infrastruktury transportowej "jest absurdalne".
  • Proszę mi pokazać takie wyliczenie dla odcinka autostrady A1 między Gdańskiem a, powiedźmy, Tczewem - powiedział.
  • Według Horały "infrastruktura publiczna służy i sprzyja gospodarce". "To nie jest przedsięwzięcie biznesowe - jakaś firma, która będzie czerpała z tego przychody i z tego się finansowała" - zaznaczył.

Wiceminister stwierdził, że "plany uruchomienia portu w Elblągu, umożliwienie mu dostępu do światowego handlu drogą morską to plany odwieczne, które trzeba było zrealizować". Zwrócił też uwagę na aspekt polityczny i geopolityczny tego przedsięwzięcia.

Jak powiedział, zamykanie cieśniny Piławskiej to jest instrument nacisku na Polskę przez Rosję. "Jako poważne państwo nie możemy sobie pozwolić, żeby taki instrument nacisku na Polskę był" - ocenił. Dodał, że koszt budowy przekopu "to jest ułamek ułamka rocznego budżetu Polski".

Czytaj też: Potężna zmiana w koncepcji CPK. Będzie inny model biznesowy

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, a docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r.

 

×

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Marcin Horała: infrastruktura publiczna służy gospodarce

  • Tadeo 2021-10-10 14:42:52
    niech Pan się włączy w budowę Drogi CZERWONEJ z portu Gdynia - 6km. Bez tego lipa z planów. Kaliningrat otworzył port kontenerowy, plany rozwijają Kłajpeda i Ruga i to dzięki ViaCarpatia. Czekamy - to CPK miało sfinansować fazę projektową. Tymczasem Droga Czerwona zniknęła z "planu budowy dróg krajowych do 2030 r." Chce Pan odmrozić temat przed wyborami samorządowymi ? Cóż .... pamiętamy.
  • Przedsiębiorca 2021-10-07 15:57:27
    Niesamowite, sam bym na to nigdy nie wpadł!
  • adrian 2021-10-07 10:02:30
    i cyk 50 tysięcy złotych w kieszeni :D

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!