PARTNERZY PORTALU

Odroczono rozstrzygnięcie ws. decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei

Budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu Fot. Pixabay

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po raz kolejny odroczyła rozstrzygnięcie ws. odwołania od decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej; nowy termin to 28 lutego 2020. Powodem odroczenia jest skomplikowany charakter sprawy - informuje rzeczniczka GDOŚ Beata Golz.

  • Chodzi o zakończenie prawomocne postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej dla nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.
  • Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości.
  • Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Chodzi o zakończenie prawomocne postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej dla nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. Wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie decyzję, pozwalającą pod pewnymi rygorami przyrodniczymi na przeprowadzenie budowy, zaskarżyły zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Jak poinformowała we wtorek rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska Beata Golz, w poniedziałek 30 grudnia br. "GDOŚ wyznaczył nowy termin załatwienia sprawy na dzień 28 lutego 2020 r. z uwagi na skomplikowany charakter przedmiotowej sprawy, który wynika w szczególności ze specyfiki inwestycji oraz jej lokalizacji w granicach obszarów Natura 2000, a także z obszernych i złożonych zarzutów podniesionych przez strony skarżące decyzję RDOŚ w Olsztynie".

Pomorscy samorządowcy przypomnieli we wtorek, że 28 grudnia minął rok, kiedy złożyli odwołanie od decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei wydanej przez RDOŚ w Olsztynie.

"Przedłużający się już o ponad rok brak odpowiedzi GDOŚ na odwołanie od decyzji środowiskowej jest niepokojący. W państwie prawa tak poważna i budząca kontrowersje inwestycja, jaką jest przekop Mierzei, powinna być realizowana na podstawie decyzji środowiskowej, która jest prawomocna, a nie jedynie posiadająca rygor natychmiastowej wykonalności. Powinien mieć to na względzie zarówno inwestor, jak i sami wykonawcy" - napisał w komunikacie rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego Michał Piotrowski.

Czytaj też: Przekop Mierzei Wiślanej ruszy od strony Zatoki Gdańskiej

Samorządowcy z Pomorza wskazali, że "wydaniu decyzji środowiskowej Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie nadała rygor natychmiastowej wykonalności, co pozwoliło inwestorowi, czyli Urzędowi Morskiemu w Gdyni, podejmować kolejne działania, bez czekania na rozstrzygnięcie procedury odwoławczej". Podkreślili, że również zgoda wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha na realizację inwestycji, w tym wycinkę drzew na Mierzei (wydana 15 stycznia br.) miała rygor natychmiastowej wykonalności. W efekcie pilarze zaczęli ścinać drzewa już kilka godzin po wydaniu tej decyzji - zaznaczyli.

Od kilku tygodni w miejscu planowanego przekopu generalny wykonawca, czyli polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI i Besix, prowadzi prace organizacyjne i przygotowawcze.

Niedawno wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski mówił PAP, że w pierwszym etapie budowy przekopu Mierzei Wiślanej zostaną przygotowane stanowiska postojowe od strony Zatoki Gdańskiej, tak by wywozić ziemię z urobku i sprowadzać wielkogabarytowe elementy stalowe. Wskazał, że prace będą tak prowadzone, by były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Mierzei. Inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni zaakceptował harmonogram prac budowlanych przedłożony przez wykonawcę.

Czytaj też: Przetarg na przekop Mierzei Wiślanej ma być rozstrzygnięty szybko

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten jest realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Resort gospodarki morskiej przekonuje, że budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (14)

Do artykułu: Odroczono rozstrzygnięcie ws. decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei

  • Monika 2020-01-06 22:29:41
    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : wyspakobiet.eu/monia25
  • wieslaw nowak 2020-01-06 11:17:33
    Tu widać siłę kolejnej kasty, tyle ze urzędniczej, znacznie większej niż sądowniczej, na co pozwoliliśmy Widać kogo i czyje interesy skrycie reprezentują obecni włodarze Pomorza i Mazur, jak nie niemieckie to ruskie Dziwne ze umyka im interes polski, narodowy, który ich wybrał Polacy sa doskonali w stosowani narodowych cech, np. zawiść Dla osiągnięcia własnych interesów, sa wstanie iść po trupach, a jak sa skuteczni to widać Gdańszczanie, gdzie jest symbol Solidarności, stocznia gdańska czy gdyńska, gdzie ?? Kto to zaorał ?
  • Gość 2020-01-02 20:00:00
    Ci co tak skarżą to również stawali w obronie kornika drukarza z Puszczy Białowieskiej. Ubecka hołota przeflancowana na ekologiczny (...).
  • Karol 2020-01-02 13:33:31
    Budować, nie pytać. Ekoterrorystów zamknąć w obozach pracy przymusowej.
  • Jackue 2020-01-02 01:13:27
    Zostawiając na boku poziom pisarstwa większości autorów komentarzy chciałbym doczekać kiedy to organy Unii do której nalezymy nie będą musiały występować w obronie polskiego prawa i polskiej przyrody. A także zwracać uwagę na bezsens ekonomiczny proponowanego wariantu poprawy dostępu Elbląga do Bałtyku - chodzi nie tylko o przekop ale realizację i kosztowne utrzymanie całej drogi wodnej przez Zalew dla ruchu najwyżej ok. kilkunastu statków w ciągu roku.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.240.143
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!