PARTNERZY PORTALU

Sejmowa komisja rekomenduje odrzucenie wniosku o wotum nieufności wobec Gróbarczyka

Marek Gróbarczyk odpiera zarzuty opozycji, oceniając je, jako "absurdalne" mat. pras.

Sejmowa komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zarekomendowała w środę, 10 kwietnia, odrzucenie wniosku PO-KO o wotum nieufności wobec ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.

  • O dymisję wnioskuje Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska-Koalicja Obywatelska.
  • PO-KO zarzuca Markowi Gróbarczykowi "składanie nierealistycznych obietnic na ogół odwołujących się do sentymentów wywodzących się z czasów minionych". 
  • Marek Gróbarczyk odpiera zarzuty opozycji, oceniając je, jako "absurdalne". I przypomina, że w 2018 roku obroty polskich portów przyniosły 40 mld zł do budżetu - to 4 razy więcej niż w czasach rządów PO-PSL. 

- Składamy ten wniosek z głębokim przekonaniem, że minister Gróbarczyk poprzez swoje decyzje i działania wykorzystuje ministerstwo przede wszystkim do realizacji interesów politycznych swojego ugrupowania. Dzieje się to kosztem powierzonych mu sektorów gospodarki, a szczególnie przemysłu stoczniowego, polskich państwowych armatorów oraz żeglugi śródlądowej - mówił poseł Tadeusz Aziewicz (PO-KO).

Jak dodał, Gróbarczyk, pełniąc funkcję ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, szkodzi polskiej gospodarce.

- Jego główna aktywność to kreowanie i upowszechnianie czarnego wizerunku gospodarki morskiej pod rządami koalicji PO PSL oraz składanie nierealistycznych obietnic na ogół odwołujących się do sentymentów wywodzących się z czasów minionych - powiedział.

Gróbarczyk odpierał zarzuty opozycji, oceniając je, jako "absurdalne".

- W 2018 roku obroty polskich portów przyniosły 40 mld zł do budżetu - to 4 razy więcej niż za waszych czasów - i przekroczyły historyczny rekord przeładunkowy ponad 100 mln ton - mówił Marek Gróbarczyk.

Zdaniem szefa MGMiŻŚ, tak dobre wyniki portów nie są, jak twierdzi opozycja, jedynie efektem rekordowej koniunktury i wcześniejszych inwestycji. "To wypracowali ludzie "dobrej zmiany" - powiedział.

Szef MGMiŻ mówił, że polskie rzeki za rządów PiS trafiły do programu śródlądowych dróg wodnych.

Przypomniał też o przyjęciu programu budowy promów "Batory", który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego.

- Zdecydowaliśmy, że to polskie stocznie będą budować promy. Mamy ogromny potencjał i możliwości w tym zakresie i bezwzględnie możemy to wykorzystać. Jest szansa, żeby te statki były budowane i one będą zbudowane - dodał minister Gróbarczyk.

Jak tłumaczył Tadeusz Aziewicz, we wniosku posłowie skupili się na ośmiu wątkach. Dotyczą one: struktury zarządzania, jakości nadzoru właścicielskiego, przemysłu stoczniowego, żeglugi morskiej - w tym zarząd komisaryczny w Przedsiębiorstwie Polska Żegluga Morska, portów morskich, przekopu przez Mierzeję Wiślaną oraz żeglugi śródlądowej.

- Minister Marek Gróbarczyk jest także twarzą i osobą odpowiedzialną za realizację kontrowersyjnego przekopu przez Mierzeję Wiślaną - potężnej inwestycji realizowanej wbrew rachunkowi ekonomicznemu, podobno z powodów militarnych, ale w trakcie debaty parlamentarnej nie zostało to uzasadnione konkretnymi argumentami - tłumaczył Tadeusz Aziewicz.

Jak mówił, eksperci wskazują na kosztowne efekty zewnętrzne tego projektu oraz głęboką ingerencję w środowisko, która wywołuje niepokój ze strony Komisji Europejskiej.

Posłowie PiS podkreślali, że wniosek PO-KO o odwołanie Gróbarczyka jest "absolutnie nieuzasadniony".

To jeden z "absurdalnych wniosków, jakie słyszeliśmy", jeśli chodzi o wotum nieufności dla ministra - powiedział Krzysztof Zaremba (PiS). Poseł tłumaczył, że przekop przez Mierzeję Wiślaną jest kwestią bezpieczeństwa.

- Jesteśmy krajem NATO-wskim i musimy mieć zabezpieczony dostęp także od strony morskiej, jeśli chodzi transport morski, także dla wojsk sojuszniczych. To jest standard - argumentował Krzysztof Zaremba.

O kompetencjach ministra mówiła podsekretarz stanu w MGMiŻŚ Anna Moskwa. Jej zdaniem resort przywrócił należną rolę gospodarczą rzekom w Polsce.

- W marcu 2017 roku prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacji europejskiego porozumienia ws. głównych dróg śródlądowych o znaczeniu międzynarodowym. Z tego zobowiązania nie możemy się wycofać - dodała Anna Moskwa. Podkreśliła, że żegluga śródlądowa ma kluczowe znaczenia dla rozwoju portów.

Wniosek trafi pod obrady Sejmu.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Sejmowa komisja rekomenduje odrzucenie wniosku o wotum nieufności wobec Gróbarczyka

  • KK 2019-04-15 08:09:07
    Panie ministrze Dlaczego prywatnemu inwestorowi zablokowano odbudowę portu rzecznego w Kędzierzynie-Kożlu, położonego w dopływie Kanału Gliwickiego do Odry ??? Reaktywacja kozielskiego portu miała być szansą na rozwój żeglugi na Odrze i Kanale Gliwickim, a także impulsem do rozwoju gospodarczego Kędzierzyna-Koźla. Inwestycja ruszyła w 2017 roku. Prace przy budowie terminali przeładunkowych w porcie w Kędzierzynie-Koźlu zostały zawieszone w połowie 2018 roku. Powodem jest brak zgody PKP SA na najem 500 metrów torów, którymi ma być dostarczane 80% towarów. Do chwili zablokowania inwestycji, prace przy rewitalizacji portu kosztowały 50 mln zł. M.in. udało się wykonać około 30% prac związanych z wykonaniem Terminalu Płynnych Produktów Masowych. Naprawiono nabrzeża i wybudowano 6 zbiorników do magazynowania paliw.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.195.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!