PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

  • Strefa premium

Spór o kontenerowy terminal w Świnoujściu. Będzie referendum

Autor: Piotr Stefaniak
11-03-2019 17:39 |  aktualizacja: 11-03-2019 18:58
Spór o kontenerowy terminal w Świnoujściu. Będzie referendum

Bilans działalności zbudowanego niedawno terminala LNG jest korzystny dla Świnoujścia. Czy okaże się tak w przypadku terminala kontenerowego?

Fot. Shutterstock

Podzielone są opinie w sprawie celowości budowy w Świnoujściu terminala kontenerowego zdolnego przyjmować statki oceaniczne klasy neopanamax, choć to nie największe pływające kolosy. Na szali kładzione są opinie naukowców, biznesu, mieszkańców, ekologów.

  • Budowę terminala kontenerowego zaplanowano wstępnie do realizacji na lata 2025-27. Będzie on ulokowany na prawobrzeżnej plaży.
  • Wstępnie oceniano, że teren pod budowę terminala i zaplecza zajmie 30 ha, jednak – według portalu swinoujskie.info – mowa jest już o 500 ha.
  • „Przy budowie wszelkiej infrastruktury portowej najpierw trzeba mieć operatora gotowego, by taką infrastrukturę wydzierżawić, płacić renty dzierżawne, mieć środki na inwestycje i kontakty biznesowe dające w rezultacie określony ruch ładunków” – mówi jeden z ekspertów, wskazując, że postępuje się odwrotnie.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

  • Andy 2019-03-12 05:27:29
    Następny genialny pomysł, taki jak przekop mierzeji wiślanej. Dwa a nawet trzy terminale na bałtyku koło siebie. Bo gdynia też chce sie rozbudować. To bdzie cenowa katastrofa. Jak dedą budowali na obszarze natura 2000 i jak wywiozą kontenery drogą nr 3 w letni weekend?
  • Rafał Zahorski Szczecin 2019-03-12 09:22:14
    Uzupełnię moją wypowiedź albowiem jest to tylko kawałek mojej wypowiedzi i to nie najważniejszy. By w ogóle rozpocząć poważne myślenie o jakiejkolwiek budowie jakiegokolwiek nowego terminala kontenerowego czy to w Świnoujściu czy Szczecinie to najpierw trzeba: 1. Zmodernizować główną magistralę kolejową CE-59 i połączyć Szczecin i Świnoujście - obecnie brak podanego terminu kiedy to w ogóle ma nastąpić a nawet czy w ogóle - ostatnia modernizacja była w 1985 roku. 2. Użeglownić Odrę na całej długości Odrzańskiej Drogi Wodnej a więc ponad 700 km i to nie do propagandowej klasy Va a jedynie III tej w której była zawsze do praktycznie końca lat 80-tych. 3. Dokończyć S-3 - na razie są nikłe szansę że będzie skończona w 2024 choć Via Baltica omijająca polskie porty gotowa w 2021 czy Via Carpatia również omijającą polskie porty w 2025. Pierwsza łączy porty Estonii Litwy i Łotwy z zachodnią Europą a druga z południem Europy 4. Zrobić do końca 12,5 m w Szczecinie - ale nie tylko tor wodny Świnoujście Szczecin ale również sam port w Szczecinie. 5. Mając skomunikowane z zapleczem porty rozbudować potencjał portu w Szczecinie - chodzi mi o terminal kontenerowy z obecnych niemal 100 tyś do 400-500 tyś tak by uzyskać korzyść skali i efektowność ekonomiczną. 6. Rozejrzeć się po rynku za potencjalnym chętnym inwestorem dając mu na start strategię i prognozy rynkowe wsparte rzeczywistym a nie wirtualnym rozwojem przeładunków kontenerowych. 7. Jeśli się taki inwestor znajdzie to wtedy wraz z nim i w ścisłej współpracy wspartej umowami rozpoczynając jednocześnie budowy infrastruktury przez ZMPSiŚ SA i zaraz potem ultrastruktury nowego terminal kontenerowego. 8. Bez uregulowanej kwestii CE-59, Odry a także w końcu S-3 jakiekolwiek rozmowy czy studia strategiczne z nowym Głębokowodnym Terminalem Kontenerowym w Świnoujściu to mrzonka i tak jak w przypadku nowego portu w Elblągu (60 km od Gdańska) to jedynie propaganda partii rządzącej i brudna polityka. A tam gdzie jest polityka nie ma pragmatyki i gospodarki morskiej. Jak wiadomo politycznie prom już zbudowaliśmy. Przypomnę że były już trzy próby budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu (w porcie wewnętrznym) i nie udały się nie dlatego że popełniono błędy al dlatego że nie da się zrobić porządnego terminala bez połączeń kolejowych i feederowych pociągów zabierających na regularnej bazie kontenery z portów na połudnei Polski i Europy i je dowożące. Przypomnę, że w porcie w Szczecinie jest obecnie stagnacja wzrostów przeładunków kontenerów i z tego co pamiętam był nawet w 2018 w stosunku do 2017 roku minimalny spadek. To zasługa tego że nasza baza kontenerowa nie ma ŻADNEGO REGULARNEGO kolejowego połączenia ze swoim zapleczem. Są owszem ale okazjonalne organizowane przez poszczególnych dużych spedytorów. Bez nowoczesnych i wydajnych połączeń kolejowych nic dużego nie wybudujemy ani w Szczecinie ani w Świnoujściu. To jest właśnie pragmatyka a nie polityka. Kiedy słyszę o samym pomyśle budowania głębokowodnego terminale kontenerowego w Świnoujściu to ja najpierw szukam przed oczyma potencjalnych ładunków i kontenerów omijających bardzo skutecznie nasze zachodniopomorskie porty morskie i zadaję sobie pytanie co zrobię by je tu z powrotem przyciągnąć. Ale by to zrobić musimy jako region dojść do poziomu połączeń kolejowych, rzecznych i samochodowych takich jak ma nasza konkurencja gdzie pociągi towarowe jeżdżą 3 razy szybciej a samochody 2 razy a o żeglownych szlakach żeglugi śródlądowej nie wspomnę. I to tyle albo aż tyle w temacie zamków na piasku serwowanych nam co chwila przez polityków jedynej słusznej opcji politycznej.
    • Krzysztof 2019-03-12 11:19:23
      I to jest konkretny komentarz. Panie Rafale dziękuję i wierzę że pańskie uwagi zostaną uwzględnione.
      • Rafał Zahorski Szczecin 2019-03-14 17:48:43
        Dziękuję - ja naprawdę chcę by u nas budowano i 10 terminali rocznie, ale by nie budowano kolejnego Lotniska w Radomiu. Wszytko z głową. Część ciała po przeciwnej stronie głowy do myślenia się nie nadaje. Przypomnę ze w 2018 miały być gotowe przebudowane stanowiska promowe nr 5 i 6. Z tego co wiem są nie tylko nie gotowe ale właśnie czekamy na rozstrzygniecie przetargu na ich wykonanie. Czy to nie kpina? Czyli mamy min 3 lata opóźnienia. Który z Panów spał w ZMPSiŚ SA?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.99.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.