PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Szykuje się droższy rok morskiego transportu drobnicy w kontenerach

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
02-01-2019 15:20
Szykuje się droższy rok morskiego transportu drobnicy w kontenerach

Stawki frachtu morskiego drobnicy w kontenerach będą w 2019 r. prawdopodobnie wyższe, niż w 2018 r.

Fot. Zarząd portu Rotterdam

Przed corocznymi negocjacjami warunków umów transportu morskiego na drugi kwartał na linii Daleki Wschód – Europa oraz Ameryka Północna (Eastbound), sytuacja przewoźników wydaje się być lepsza, niż rok temu o tej samej porze. Optymizm analityków rynku zakłóca niepewność co do dalszych losów wojny handlowej USA-Chiny.

Spółki żeglugowe starają się uniknąć sytuacji z drugiego kwartału 2018 r., kiedy spadek popytu na przewozy spowodował konieczność rezygnacji z zawijania do wielu portów i ograniczenie podaży usług.
Choć w czwartym kwartale nastąpiło ożywienie na rynku zleceń, a w portach bezczynnie kotwiczyły statki o łącznej zdolności przewozu 700 tys. TEU, to spółki żeglugowe oszczędnie je uwalniały, aby zmniejszyć wieloletnią nierównowagę podaży i popytu.

Chińscy przewoźnicy planowali od 1 stycznia 2019 r. nawet podwyżki stawek frachtu od 10 do 25 proc.,
 informuje brytyjski portal Lloyd’sLoadingList. Decyzję przesunięto do czasu zakończenia 90-dniowego rozejmu w wojnie handlowej między USA a Chinami, co uzgodnili prezydenci 1 grudnia.

Określenie stawek frachtu komplikuje charakter relacji amerykańsko-chińskich. Niektórzy uważają, stwierdza portal, że rozejm może zostać zerwany przez kaprys Trumpa i jeden jego wpis na Twitterze, a tym samym – nie zakończą się negocjacje grup roboczych.

Jednak większość analityków podkreśla, że fundamentalne podstawy na rynku shoppingu są w tym roku na ogół korzystniejsze, niż rok temu. Nawet pomimo powstania pewnej próżni w końcu 2018 roku w akwirowaniu zleceń przewozów na początek 2019 r.

Pomimo tego, że na rynkach obserwowane są spadki cen paliwa, na linii Eastbound stawki frachtu w notowaniach spot są obecnie znacznie wyższe, niż w tym samym okresie 2018 roku i powinny pozostać wyższe do czasu wynegocjowania umów na kolejne kwartały br. – powiedział Simon Heaney, kierownik badania rynku spedycji kontenerowej z firmy konsultingowej Drewry.

Tylko trzy dekady na dekarbonizację transportu morskiego

Przykładowo, w połączeniach Chiny – Europa Północna (i DCT Gdańsk) w końcu grudnia stawki te wynosiły 996 USD/TEU (kontener 20-stopowy), a na linii Chiny – porty zachodniego wybrzeża USA – 1883 USD/FEU (kontener 40-stopowy), czyli były wyższe o 25-30 proc.

Większość analityków ocenia także, że stawki frachtu nie spadną poniżej poziomów z 2018 roku, m. in. na skutek zmniejszenia nierównowagi na rynku.

Zmiana przepisów warunkiem powrotu statków pod polską banderę
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.146.206.127
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 973 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 161 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.