PARTNERZY PORTALU

Polskie drogi w oparach absurdu okiem prezesa Kapsch Telematic Services

Porażką poprzedniego rządu, i w pewnym sensie obecnego, jest krajowy system zarządzania ruchem - mówił prezes Kapsch Telematic Services Fot. Shutterstock

Oczekujemy, żeby drogi były coraz bezpieczniejsze, trwalsze, by poziom ich otrzymania był coraz wyższy. Wobec tego musimy stosować coraz to nowsze technologie – mówi Marek Cywiński. Prezes Kapsch Telematic Services wskazuje też, że lepsza infrastruktura oznacza konieczność alokowania większych środków na jej utrzymanie. Skąd wziąć na to pieniądze? Z dróg, przy czym trzeba to robić efektywnie. Tymczasem "polscy przewoźnicy finansują drogi w Niemczech, a my finansujemy przewozy przewoźników zza wschodniej granicy".

  • Prezes Kapsch Telematic Services wskazał na konieczność alokowania większych środków na utrzymanie infrastruktury.
  • - Porażką poprzedniego rządu, i w pewnym sensie obecnego, jest krajowy system zarządzania ruchem - ocenia prezes Cywiński.
  • - Są obszary, w których jeździ się w Polsce za darmo, wozi towary za darmo. Dotyczy to chociażby ściany wschodniej. Sytuacja nieco kuriozalna – otóż polscy przewoźnicy w zeszłym roku w niemieckim systemie poboru opłat zostawili 3,6 mld zł. Przewoźnicy ze wschodu w polskim systemie poboru opłat zostawili 150 mln zł.

-  Porażką poprzedniego rządu, i w pewnym sensie obecnego, jest krajowy system zarządzania ruchem. Narzędzie to miało usprawnić ruch, poprawić bezpieczeństwo, wystudzić czas przejazdu. O dziwo pierwsze informacje o budowie tego systemu pojawiły się w 2012 r. Mamy rok 2019. Do tej pory nie było rozstrzygnięcia, przez kogo ten system będzie budowany. W 2016 r. wystąpiono o fundusze unijne, w 2017 r. udało się je uzyskać. Mimo że okres wykorzystania tych funduszy jest datowany na 2020 r. to nadal nie rozpoczęto realizacji tego projektu – który będzie miał wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale również na koszty i komfort podróżowania – mówi Cywiński. 

Odniósł się także do proponowanych rozwiązań w zakresie nowoczesnych technologii.

- Zakłada się, że w zakresie wysokich technologii wymagających naprawdę olbrzymich nakładów inwestycyjnych na badania i wieloletniego doświadczenia, państwo i instytucje publiczne będą mieć znacznie większe kompetencje, niż cały sektor prywatny. Nie mówię tu akurat o kapitale zagranicznym czy kapitale krajowym dlatego, że ostatnie zmiany w koncepcji, zmiany w ustawie o autostradach i drogach płatnych powodują, że praktycznie cały sektor prywatny IT został wyeliminowany z możliwości uczestnictwa w budowie systemu poboru opłat - mówi Marek Cywiński.

- Przyjęto, że tylko i wyłącznie instytucja państwowa, tak naprawdę publiczna, będzie miała w tym zakresie kompetencje, co jest dziwne, bo akurat w innych obszarach dowolny dostęp do rynku mają firmy prywatne, krajowe, zagraniczne. Mówimy o przetargach na budowę dróg, o infrastrukturze kolejowej, o krajowym systemie zarządzania ruchem, który kiedyś zostanie rozstrzygnięty  – nie ma ograniczeń - kontynuuje prezes Kapscha.

- Nagle okazuje się, że w tym obszarze, w  którym też potrzebne są wiedza, doświadczenie i znajomość wysokich technologii, przyjęte jest, że państwo będzie miało znacznie większe kompetencje niż podmioty, które w te systemy, w rozwój i badania, lokowały duże środki i mają w tym zakresie konkretne doświadczenie. Wydaje się, że to jest błędny kierunek. W sytuacji, kiedy sektor jest gotowy, by wspomóc państwo i przekazać to, co rynek jest w tej chwili w stanie zaoferować na warunkach konkurencyjnych, byłoby rozwiązaniem lepszym i bezpieczniejszym niż rozwiązanie, w którym przyjmuje się, że tylko jeden podmiot publiczny jest w stanie ten temat realizować – mówi Cywiński.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Polskie drogi w oparach absurdu okiem prezesa Kapsch Telematic Services

  • Gosc 2019-05-15 06:18:25
    Bzdura. Niemcy cale lata subwencjonowali przemysl przez bezplatne szybkie drogi. Poprostu transport w Niemczech byl tanszy niz w reszcie Europy. Do takich subwencj EU sie nie czepia. A recenzent chce sprzedac swoj produkt i do tego dobudowuje teorie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.240.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!