PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Poczta Polska zapowiada restrukturyzację i wejście na giełdę

Autor: PAP
20-10-2011 13:36
Poczta Polska zapowiada restrukturyzację i wejście na giełdę
fot. PTWP

Pod koniec 2013 r. lub w 2014 r. możliwe byłoby wejście Poczty Polskiej na giełdę - zapowiedział w czwartek jej prezes Jerzy Jóźkowiak. Wcześniej planowana jest restrukturyzacja - zarząd firmy chce zmniejszyć zatrudnienie i zwiększyć obroty na rynku paczek.

Osiągnięcie tych celów ma umożliwić realizacja strategii rozwoju Poczty Polskiej do 2015 r., której główne założenia zostały w czwartek przedstawione dziennikarzom. Jóźkowiak zapowiedział, że prace nad dokładnym planem działań na przyszły rok jeszcze trwają, ale do końca 2011 r. rada nadzorcza firmy powinna go zaakceptować.
"Wśród europejskich poczt nadal jesteśmy outsiderem" - przyznał prezes. Podczas gdy w krajach europejskich przychody poczt na jednego pracownika w latach 2007-2010 wynosiły średnio 72,6 tys. euro, to w Poczcie Polskiej było to 17,9 tys. euro. Średnia liczba nadanych w tym czasie przesyłek listowych w Europie (w przeliczeniu na jednego pracownika) wynosiła 63,6 tys., a w polskiej poczcie było to 16,9 tys. Jóźkowiak zaznaczył, że podczas gdy inne poczty się restrukturyzowały, w polskiej niewiele się zmieniało. Jóźkowiak argumentował, że efektem jest to, że "Poczta Polska jest ostatnią niezreformowaną pocztą w Europie, i jeśli teraz nie ruszy poważnie do przodu, to będzie poważny problem".

Zarząd, który, jak mówił prezes, w obecnym składzie pracuje od lipca, przygotował symulację, jak będzie wyglądała sytuacja przedsiębiorstwa, jeśli nie będzie restrukturyzacji. Otóż na malejącym rynku korespondencji i przy malejącym udziale Poczty w tym rynku firma straciłaby do 2015 r. 900 mln zł, a na spadających przychodach z oferowanych przez Pocztę usługach finansowych straciłaby 350 mln zł.

Zdaniem władz spółki upublicznienie jej poprzez debiut na giełdzie poza pozyskaniem potrzebnego na rozwój kapitału zmieniłoby także standardy działania firmy. Jóźkowiak przyznał, że nie wiadomo jeszcze, jaka część udziałów będzie sprzedawana na giełdzie, nie wiadomo też, kiedy miałby nastąpić debiut. "Najpierw musimy osiągnąć rentowność i jakiś sensowny zysk, który mógłby skusić inwestorów. Zakładam, że zajmie nam to jakiś rok, półtora roku. Więc byłoby to możliwe pod koniec 2013 r. lub w 2014 r." - powiedział Jóźkowiak. Dodał, że zarząd firmy stawiałby na akcjonariat rozproszony. "Żadnej dużej poczty na razie nie zapraszamy. Chcemy mieć znaczącą pozycję na środkowoeuropejskim rynku, więc to raczej my będziemy kupować" - wyjaśnił. Nie ujawnił, jaki wynik zanotuje spółka na koniec tego roku, powiedział tylko, że będzie on dodatni.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


23 598 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 161 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.