Jak dobrze przeprowadzić rewolucję na kolei?

Jak dobrze przeprowadzić rewolucję na kolei?
Fot. Shutterstock.com

Nadchodzą największe od kilkunastu lat zmiany w prawie kolejowym. Jak mogą one wpłynąć na funkcjonowanie kolei? Gdzie konkurencja zostanie ograniczona a gdzie wzrośnie?

- Przyjęty w ub. tygodniu przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw oceniam umiarkowanie pozytywnie, bo wprowadza kilka nowości, ale przy definiowaniu szczegółów przygotowujące go Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie wykorzystało potencjału konsultacji ze środowiskiem. Dodatkowo, na ostatnim etapie pojawiły się też zapisy, które oceniamy szkodliwe i dla rynku, i dla podatników - powiedział nam Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji Pro-Kolej.

Ograniczenie dostępu do rynku dalekobieżnego


Elementem krytykowanym jest zaostrzenie warunków dostępu do rynku przewozów pasażerskich, który MIB dopisał już po zebraniu uwag w konsultacjach społecznych. Chodzi o możliwość uruchamiania nowych połączeń pasażerskich o charakterze komercyjnym.

Według przepisów, do świadczenia takich usług od nowego roku niezbędna będzie akceptacja prezesa UTK (na rynku towarowym do zamówienia trasy wystarczy, że przewoźnik spełnia kryteria bezpieczeństwa).

Zgoda taka zostanie jednak wydana, jeżeli nowy przewoźnik nie naruszy „równowagi ekonomicznej” działalności przewoźnika, który już świadczy usługi przewozów pasażerskich w oparciu o umowę z organizatorem przewozów, czyli operatora dotowanego.

- W praktyce nowa ustawa konserwować będzie obecny podział rynku i tym samym interesy PKP Intercity - mówi Jakub Majewski. - Mamy więc też do czynienia z paradoksem, że ustawodawca chce chronić przewozy dotowane z budżetu państwa przed operatorami, którzy wykonaliby je na własny rachunek.

Jak podkreśla, ten przepis zaostrzono w nowelizacji, bowiem poprzednio nie można było odmówić przewoźnikowi zgody na uruchomienie nowego połączenia, jeżeli jego działalność nie naruszała regularności oraz nie wymuszała podwyższenia o ponad 10 proc. rekompensaty dla przewoźnika zasiedziałego.

W nowym brzmieniu zgodę dla nowego przewoźnika można będzie wydać tylko wtedy, gdy nie będzie zagrożenia, że jego działalność spowoduje „inne niż nieistotne obniżenie przychodów” w przewozach dotowanych.

- Miękkie sformułowanie i uznaniowość decyzji oznacza, że tylnymi drzwiami zamknie się w Polsce dostęp do rynku przewozów dalekobieżnych i do jego rozwoju - podkreśla prezes Fundacji Pro Kolej. - A stoi to też w rażącej sprzeczności z IV pakietem kolejowym UE i deklaracjami, że Polska będzie rozwijać rynek przewozów pasażerskich.

Szerszy dostęp do infrastruktury

W projekcie ustawy pojawia się m.in. nowa kategoria podmiotów - tzw. aplikantów. Są to przewoźnicy, ale również instytucje i firmy, które nie są przewoźnikami, lecz są zainteresowane zamówieniem tras u zarządcy infrastruktury.

To np. urzędy marszałkowskie, które po uzgodnieniu z PKP PLK rozkładu jazdy będą szukały przewoźnika do jego realizacji.

- Możliwość bezpośredniego rezerwowania tras zmniejszy konflikty wynikające z blokowania dostępu infrastruktury przez przewoźnika, który jest zastępowany przez nowego - dodaje Majewski. - Organizator przewozów, który płaci za usługi, zdobędzie również bezpośredni wpływ na parametry i godziny kursowania pociągów.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak dobrze przeprowadzić rewolucję na kolei?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!