Brama do rynków Europy Środkowo-Wschodniej szerzej otworzy podwoje

Brama do rynków Europy Środkowo-Wschodniej szerzej otworzy podwoje
- Odpowiadamy na obecne i przyszłe potrzeby rynku, jako jedyny na Bałtyku port mogący przyjmować mega statki – stwierdza Maciek Kwiatkowski. Fot. mat. pras.

Już w tym roku odnotowujemy dużą dynamikę przeładunków, co jest konsekwencją zmian w polskim handlu zagranicznym i w naszej ofercie. W październiku oddamy do użytku drugi terminal (T2), podwajając moce przeładunkowe. Odpowie on na nowe warunki w transporcie oceanicznym Azja - Europa, jakie powstaną wraz z tworzącymi się trzema nowymi aliansami spółek żeglugowych - powiedział nam Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk, operatora terminala kontenerowego.

Na globalnym rynku przewozów drobnicy w kontenerach od dwóch lat występuje silna nierównowaga. Podaż mocy przewozowych o blisko 10 proc. przewyższa popyt na transport, co skutkuje m.in. niskimi stawkami frachtu.

- To cykliczne zjawisko na rynku, jednak od dwóch lat pogłębia się, bowiem do eksploatacji wprowadzane są zamówione wcześniej mega kontenerowce, bardziej efektywne, zabierające po 18-20 tys. TEU (ekwiwalent kontenera 20. stopowego) – wyjaśnia prezes Kwiatkowski.

Skutek słabo rosnących obrotów globalnego handlu jest też taki, że szereg terminali kontenerowych odczuwa spadek przeładunków lub stagnację, w tym co najmniej cztery największe porty, z listy Top-10.

- Nie dotyczy to jednak DCT, bowiem po pierwszym półroczu przeładunki wzrosły w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym - dodaje prezes Kwiatkowski.

Wskazuje on na cztery źródła tego sukcesu.

Źródła sukcesu

Po pierwsze, zwiększyła się liczba armatorów, korzystających z usług DCT, a zatem i masa ładunku. Do głównego klienta terminala, jakim była duńska spółka żeglugowa Maersk Line, dołączyła – w aliansie armatorów 2M – szwajcarska spółka MSC. Od sierpnia ub. roku stałe połączenie raz w tygodniu z Gdańskiem utrzymuje też sojusz G6.

Po drugie, ustabilizował się tranzyt morski (transhipment) z Gdańska do Rosji, po jego spadku o ok. 5 proc. w ubiegłym roku.

Po trzecie, DCT – jako swoisty barometr gospodarczy – wyraźnie odnotowuje wzrost eksportu do Azji towarów chłodzonych i mrożonych w kontenerach, czyli m.in. jabłek, mięsa i produktów spożywczych. Świadczy to, że polscy eksporterzy potrafili znaleźć dla nich alternatywne rynki zbytu, po europejskich, w tym – zamkniętym z powodu embarga rynku rosyjskim.

- Przyczyniła się do tego także rozbudowa, tuż za naszym płotem, magazynów o kontrolowanej temperaturze (w Pomorskim Centrum Logistycznym; inwestorzy – Goodman, Pago) – mówi Maciek Kwiatkowski. - Bliskość pomiędzy terminalem i miejscami, gdzie te towary mogą być pakowane tuż przed załadunkiem na statek, daje efekt synergii.

Po czwarte, zarząd DCT nadal obserwuje proces przesuwania przeładunków towarów w polskim handlu zagranicznym z portów zachodniej Europy do Gdańska.

- Mamy unikalną ofertę, bowiem jako jedyny terminal na-Bałtyku możemy przyjmować w bezpośrednich połączeniach oceanicznych największe kontenerowce płynące z towarami z Dalekiego Wschodu do Europy Środkowej i Wschodniej – podkreśla prezes Kwiatkowski. – W połączeniu z tańszą obsługą, niż oferują to porty zachodnie, a także bliższą odległością do miejsc nadania/odbioru ładunku, jest to korzystne dla linii żeglugowych i ich klientów.

Podwojenie mocy

Terminal DCT kończy budowę drugiego nabrzeża (T2). Właśnie odbierane są pierwsze urządzenia techniczne, we wrześniu nastąpi odbiór pierwszych trzech suwnic, przystosowanych do obsługi największych na świecie statków kontenerowych.

Dla porównania, statki klasy Triple-E - zawijające dziś do terminalu DCT - zaprojektowane zostały na przewóz kontenerów w 23 rzędach, licząc od burty do burty statku (i w kilku piętrach).

Tymczasem każda z nowych suwnic, które zostaną zamontowane na T2, będzie mogła sięgać nawet po 25 rząd. Taki zapas uwzględnia możliwość wprowadzenia do eksploatacji jeszcze większej pojemności kontenerowców, które dopiero znajdują się na etapie projektowania (powyżej 21 tys. TEU).

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brama do rynków Europy Środkowo-Wschodniej szerzej otworzy podwoje

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!