PARTNERZY PORTALU

Drogowy cud nad Wisłą. Te liczby i mapy mówią wszystko

Drogowy cud nad Wisłą. Te liczby i mapy mówią wszystko
Wiadukt na ekspresowej Zakopiance, oddanej do użytku jesienią 2019 r. fot. GDDKiA

1 maja 2021 r. obchodzimy 17. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. W tym czasie sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju wydłużyła się prawie ośmiokrotnie, autostrad ponad czterokrotnie, a dróg ekspresowych przeszło szesnastokrotnie.

  • Takie wyliczenia portal WNP.PL otrzymał od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - największego beneficjenta unijnych środków dla Polski.
  • Tylko ramach obecnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dysponuje ona przyznanym dofinansowaniem w wysokości blisko 10 mld euro.
  • Transformacja ustrojowa oraz integracja europejska odcisnęły ogromne piętno na polskim drogownictwie. Przypominamy najważniejsze wydarzenia z ostatnich 100 lat jego historii.

Przed wejściem do UE, na koniec 2003 r., w Polsce było ok. 547 km dróg szybkiego ruchu (ok. 390,1 km autostrad i 156,9 km dróg ekspresowych).

Na koniec 2007 r. sieć dróg szybkiego ruchu stanowiła 1019,1 km, na co składało się 759,1 km autostrad i 260 km dróg ekspresowych.

Na koniec 2015 r. dysponowaliśmy już 1555 km autostrad i 1453 km dróg ekspresowych. W sumie 3008,9 km dróg szybkiego ruchu.

Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu to już 4295,4 kilometry (1712 km to autostrad i 2583,4 km to drogi ekspresowe).

Oznacza to, że w porównaniu do końca 2003 r. sieć dróg szybkiego ruchu wydłużyła się prawie ośmiokrotnie, autostrad ponad czterokrotnie, a dróg ekspresowych ponad szesnastokrotnie. Mapy dołączone do tekstu można pobrać również w postaci plików, dołączonych na końcu artykułu.


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Według ostatnich danych na koniec marca 2021 r., podpisała 71 z 93 umów na inwestycje, dla których przewidziane jest przyznanie dofinansowania z funduszy unijnych. Alokacja dostępnych dla GDDKiA środków unijnych to 9,87 mld euro.

Realia polskiego drogownictwa, mim przed niespełna dwoma dekadami wkroczyliśmy w okres intensywnego rozwoju sieci szybkich tras, były często kręte i wyboiste. Dlatego przypominamy najważniejsze wydarzenia z ostatnich 100 lat jego historii.

 

Zobacz tereny inwestycyjne na sprzedaż na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (25)

Do artykułu: Drogowy cud nad Wisłą. Te liczby i mapy mówią wszystko

  • Marek 2021-05-09 12:49:06
    A to ciekawe 4tysiace km autostrad i szybkich dróg w 2021 roku a Hitler w1939roku miał 9000tysiecy km Autostrad!!
  • MN 2021-05-09 11:06:01
    Prawda jest taka, że gdyby nie UE, to infrastrukturalnie bylibyśmy dzisiaj w czarnej d......, A cywilizacyjnie to byłaby co najwyżej Mołdawia. Dlatego żaden pisowiec mnie do siebie nie przekona
  • Jerzy 2021-05-09 09:20:13
    Unia daje, unia zabiera nie ma nic za darmi
  • Ktoś 2021-05-08 10:49:22
    Tak to zmiany jakich oczekujemy i są w kierunku pożądanym i oczekiwanym. Jest jedno ale. Jak to w Polsce jakość nie zawsze nadąża za ilością. A to zbyt drogie i ważne inwestycje żeby na to pozwolić. Bezpieczeństwo i trwałość na lata powinny być priorytetem. A niestety po paru latach zaczynają się dziury, nierówności. Slogan ale wciąż prawdziwy: na zachodzie buduje się lepiej i trwalej.
  • EU fan 2021-05-07 11:39:23
    EU - Dziękujemy Ci za to wszystko! To bardzo dobre inwestycje! Lubimy Cię za to!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.253.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!