PARTNERZY PORTALU

Asfalt: pozostałość z przerobu ropy

  • Autor: Dariusz Malinowski
  • Dodano: 09-11-2007 00:00

W naszym kraju w najbliższych latach mają powstać tysiące kilometrów nowoczesnych dróg. Jednak nie stanie się tak bez znaczącego udziału potentatów naftowych: Lotosu i Orlenu. Trudno sobie bowiem wyobrazić nawierzchnię drogi bez wykorzystania asfaltu.

Dla laika w rafineriach produkuje się głównie benzyny i oleje napędowe, czasem niejako "przy okazji" jeszcze smary. Wszystko pozostałe to resztki, z którymi zwykły człowiek niewiele ma wspólnego. Tymczasem rzeczywistość jest nieco inna. Udział benzyny, olejów i smaru w wyrobach pochodzących z rafinacji ropy nie przekracza 50 proc. Pozostała część przerobionego surowca tylko z pozoru jest znacznie mniej cenna. Bowiem po odpowiednim przygotowaniu i na niej można bardzo dobrze zarobić. Jedną z takich pozostałości są asfalty.

Asflatowe eldorado Używanie asfaltów jako nawierzchni dróg ma już wieloletnią historię. Obecne technologie pozwalają na otrzymanie bardzo dobrego lepiszcza - bo tym faktycznie jest asfalt - z różnych rodzajów ropy.

- Często mylone jest pojęcie asfalt. Faktycznie jest to lepiszcze, którego udział w nawierzchni drogi waha się między 3 a 8 proc. Reszta to tłuczeń - wyjaśnia Elżbieta Trzaska, zajmująca się badaniami nad asfaltami w krakowskim, renomowanym Instytucie Technologii Nafty.

Głównym surowcem do produkcji asfaltów są bardzo ciężkie frakcje ropy uzyskiwane po dwóch jej destylacjach.

Zanim jednak powstaną, surowa ropa poddawana jest destylacji pod ciśnieniem atmosferycznym. Wskutek tego procesu uzyskuje się gazy płynne, benzyny i lekki olej napędowy. Pozostałość po destylacji atmosferycznej podawana jest do kolumny próżniowej (ciśnienie 20,60 mmHg). Przy tak głębokim podciśnieniu z dodatkiem pary wodnej oddestylowuje się frakcje olejowe. Na samym dole kolumny rafinacyjnej pozostają ciężkie pozostałości próżniowe. To właśnie z nich produkuje się asfalty podestylacyjne. Myliłby się jednak ten, kto chciałby je wykorzystać jako nawierzchnię.

- Pamiętam, że do takiego przypadku doszło podczas budowy drogi w Iraku na początku lat 80. ubiegłego wieku. Przez pomyłkę firma zachodnia zastosowała, nazwijmy to "świeży" asfalt. Substancja pod wpływem temperatury spłynęła z drogi zamiast utwardzić ją, na powierzchni pozostał tylko tłuczeń - opowiada inżynier Andrzej Forniczyn, nadzorujący budowę kilku irackich dróg. Dlatego zanim asfalty pojawią się na drogach, np. utlenia się je chemicznie, a wcześniej komponuje i miesza.

- Dobrej jakości asfalt wymaga wielu zabiegów w produkcji. Odpowiednio zmodyfikowane asfalty mają większą odporność na koleinowanie, zwiększoną elastyczność - dodaje Trzaska. Nic więc dziwnego, że nad jakością asfaltów pracują całe laboratoria. Od efektów ich pracy zależy jakość naszych dróg.

Prawdziwy boom na asfalty dopiero nadciąga. Kolejne rządy planują bowiem budowę wielu kilometrów dróg szybkiego ruchu. Oznacza to w praktyce, że zapotrzebowanie na asfalty w najbliższych latach będzie szybko rosło. Średnio bowiem na jeden kilometr nowej drogi dwupasmowej potrzeba około tysiąca ton asfaltu.

Czy na ten boom przygotowani są najwięksi nasi krajowi producenci - Lotos Asfalt oraz Orlen Asfalt. Ich łączne zdolności produkcyjne wynoszą około 1,8-1,9 mln ton (z tego 850-900 tys. ton Orlen Asfalt).

- Możemy powiedzieć, że nasze aktualne zdolności produkcyjne są większe od popytu o około 30 proc. - mówi Piotr Heinrich, prezes Orlen Asfalt. - Jeżeli rozpocznie się budowa dróg ekspresowych i faktycznie zwiększy się popyt na nasz towar, to bez problemu zdołamy go zaspokoić.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Asfalt: pozostałość z przerobu ropy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.113.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!