PARTNERZY PORTALU

Branża meblarska w hipermarketach - zyski i straty

Branża meblarska w hipermarketach - zyski i straty
Fot. Oh-Berlin.com/Flickr, licencja Creative Commons

Najwyższym priorytetem dla większości producentów mebli jest dziś znalezienie kanału dystrybucyjnego, który zapewni ciągły i duży zbyt produktów. Dla niektórych firm kanałem takim są dyskonty i hipermarkety. Tylko czy współpraca z takim partnerem jest tak opłacalna jak mogłoby się wydawać?

Meble – przede wszystkim skrzyniowe, choć czasami również tapicerowane – w ofercie sklepów wielkopowierzchniowych pojawiły się stosunkowo niedawno. Jednakże na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat ich oferta jest systematycznie rozszerzana. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku marketów budowlanych, w których konsumenci, zaraz po wyborze farb i płytek ceramicznych, kupić mogą również między innymi zestawy mebli kuchennych i łazienkowych, materace, biurka i krzesła. Dla marketów jest to wręcz złoty interes...

No dobrze, ale jakie korzyści ze sprzedaży mebli w marketach mogą mieć producenci mebli? Jeśli weźmie się pod uwagę liczbę funkcjonujących w kraju hipermarketów i dyskontów, które posiadają w swojej ofercie meble – chociażby krzesła i niewielkie stoły, a następnie przemnoży się tę wielkość przez szacowaną liczbę konsumentów, którzy mniej lub bardziej systematycznie robią w nich zakupy, to trudno nie dojść do wniosku, że jest to wręcz wymarzona droga dystrybucji produktów – również mebli. Wszak trudno znaleźć salon meblowy, który byłby odwiedzany przez tak liczne rzesze klientów i, w związku z tym, pozwalał mieć nadzieję na bardzo wysoki obrót, a w konsekwencji zysk.

Ciemne strony Eldorado

Okazuje się, że współpraca z marketami wcale nie jest tak prosta i zyskowna jak mogłoby się wydawać. Przyjrzyjmy się bliżej kwestii umowy i tego, jak dochodzi do jej skonstruowania i podpisania. Porównajmy ją, dla przykładu, do porozumień zawieranych z pojedynczymi salonami meblowymi.

Kiedy producent mebli chce nawiązać współpracę z salonem, zazwyczaj w pierwszej kolejności prowadzi rekonesans lokalnego rynku. Sprawdza, jakie meble (jakiego segmentu, jakich marek) w danym sklepie są już oferowane, jak kształtuje się profil jego klientów i czy istnieje luka i zapotrzebowanie na jego produkty. Następnie umawia się z właścicielem bądź pracownikiem salonu na spotkanie biznesowe i przedstawia swoją ofertę. Jeśli odpowiada ona dystrybutorowi i wspisuje się w plany rozwoju salonu, dochodzi do negocjacji cen i wyboru konkretnych modeli, które trafią na ekspozycję. Niekiedy w przypadku dużych i rozpoznawalnych marek, etap ten rozszerzany jest o wspólną pracę nad tworzeniem sklepowej aranżacji.

W przypadku marketów i dyskontów, a nawet dużych sieci handlowych, opisany powyżej proces przebiega zupełnie inaczej, gdyż oczekiwania tych podmiotów są zgoła odmienne. Nie ma tu mowy o rozeznawaniu nasycenia lokalnego rynku, czy sprawdzaniu kondycji okolicznych sklepów meblowych przez producentów. Nie musi on też długo szukać dystrybutora, który występowałby w roli klienta.

W tym przypadku partnera najczęściej szukają markety, które działają na zupełnie na innych zasadach niż pojedyncze salony. To one są stroną aktywną. Po pierwsze z uwagi na ich skalę i zasięg, a także politykę zakładającą, że – niezależnie od regionu – chcą mieć one we wszystkich punktach handlowych dokładnie taki sam asortyment, sieci marketowe nie muszą się w takim stopniu liczyć z konkurencją jak pojedyncze salony. Muszą za to bardzo dokładnie sprawdzić potencjalnego dostawcę – jego rzetelność, terminowość i możliwości produkcyjne. Unifikacja asortymentu we wszystkich punktach, choć wiele ułatwia, oznacza również konieczność zamawiania dużych partii towaru – znacznie większych niż w przypadku jakiegokolwiek salonu. Mowa tu nie o 10-20 zestawach, ale o setkach lub nawet tysiącach. I to w określonym okresie czasu. Przedstawiciele marketów muszą więc mieć pewność, że dana fabryka jest w stanie podjąć produkcję wielkoseryjną, a przy tym zmieścić się w relatywnie niskich kosztach.

Cały materiał dostępny jest w serwisie: www.meble.com.pl
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża meblarska w hipermarketach - zyski i straty

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.208.73.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!