PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Hyperloop. Rewolucja w transporcie kolejowym może zacząć się w Polsce

Autor: Włodek Kaleta (NOWY PRZEMYSŁ)
22-07-2019 06:01 |  aktualizacja: 21-07-2019 21:26
Hyperloop. Rewolucja w transporcie kolejowym może zacząć się w Polsce

Docelowo pojazd będzie mógł się rozpędzić do prędkości 1200 km/h

Fot. NP

Rok 2030. Wsiadamy do pociągu relacji Gdańsk-Zakopane: podróż trwa 43 minuty. Z Wrocławia do Warszawy? W 23 minuty ledwo zdążymy przejrzeć gazetę. Z Łodzi do stolicy - nawet nie warto się rozsiadać; to tylko 12 minut…

  • Dziś dla większości z nas brzmi to jak bajka o żelaznym wilku. A jednak w kilku miejscach na świecie trwają zaawansowane prace nad technologią znaną jako hyperloop. Dzięki niej możliwe będzie podróżowanie pociągiem z gigantyczną szybkością.
  • Tak właśnie poruszać się ma napędzana silnikami elektrycznymi kapsuła z pasażerami lub towarami w próżniowej rurze, wykorzystująca magnetyczną lewitację lub łożyska powietrzne (bez kontaktu z podłożem).
  • Docelowo pojazd będzie mógł się rozpędzić do prędkości 1200 km/h!

Hyperloop w 2013 r. przedstawił Elon Musk jako nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z wielką prędkością. 

- To połączenie pociągu i samolotu - wyjaśnia Przemysław Pączek, prezes start-upu Hyper Poland. - Kapsuła poruszać się będzie w rurze, w której ciśnienie jest jeszcze niższe niż na wysokości 10-11 km (wysokość przelotowa samolotów), dzięki czemu znacząco zredukowany jest opór powietrza.

Zobacz też: Polski startup blisko Microsoftu, pracuje nad koleją magnetyczną

Polska firma zajmuje się rozwojem projektu kolei magnetycznej inspirowanej technologią hyperloop. I koncentruje na sobie uwagę; uznano ją za jeden z najlepszych start-upów sektora mobility w Europie, nagradzano w konkursach na pojazdy i infrastrukturę hyperloop organizowanych w Los Angeles i Dubaju, triumfowała też w Start-up Challenge podczas tegorocznego European Start-up Days w Katowicach.

Skąd to zainteresowanie i sukcesy? Hyper Poland jako jedyna na świecie firma opracował technologię umożliwiającą etapowe - szybsze i tańsze -wprowadzanie koncepcji hyperloop - początkowo w ramach istniejących korytarzy kolejowych.

W pierwszym etapie (system magrail) do istniejących już torów kolejowych domontowywany jest silnik liniowy i tor magnetyczny, co umożliwia wykorzystanie tej samej linii dla konwencjonalnych pociągów na kołach i dla pojazdów na pasywnej poduszce magnetycznej (z prędkością ok. 300 km/h). W drugim etapie (hyperrail) można przekształcić ów system w wersję próżniową - i podwoić prędkość istniejących korytarzy transportowych. Dopiero trzeci etap to hyperloop - czyli system próżniowy na zupełnie nowych, bardzo szybkich trasach.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (25)

  • huragan 2019-07-22 07:40:54
    Buhahhahaha !!! Już to widzę !!! Jedzie sobie EN 57 100 km/h a za nim ma jechać hyperloop z prędkością 300 - 1200 km/h??? Proszę Was, czytajcie co piszecie nim puścicie to w neta !!! Możecie udać się do PKP PLK i sprzedać im ten pomysł, może łykną bakcyla i na początek zainstalują go na CMK - wówczas CMK stanie nię najdłużej remontowaną linią świata !!! Już teraz czas remontu wynosi sporo ponad 10 lat, a końca nie widać !!! To jest raptem ponad 300 km !!! Ja nie chcę 1200 km/h, naprawdę !!!! Chcę, by szlaki magistralne w Polsce były na prędkość 200 - 250 km/h, a pozostałe główne linie 160 - 200km/h dla pociągów pasażerskich i 140 km/h dla towarowych. Tyle i tylko tyle !!! I będziemy w XXI wieku :-))))))
    • Wichura 2019-07-23 08:35:59
      Typowy komentarz i góra lajków, tak bardzo lubimy hejtowac wszystko, bo przecież nie możemy nic osiągnąć jako Polacy jesteśmy z góry skazani na porażkę :)
      • Rozbawiony 2019-07-23 11:59:32
        Wichura, ty naprawdę wierzysz, że jakakolwiek państwowa firma, a już tkwiące mentalnością w głębokiej komunie PKP w szczególności, jest w stanie zrobić innowacyjny biznes?!?!?!?!
    • Inżynier 2019-07-23 10:14:04
      Pociągi i hyperloop nie mają ze sobą nic wspólnego, to będą przecież osobne połączenia więc nie widzę sensu aby je zestawiać obok siebie.
  • artek 2019-07-22 08:57:40
    Znowu bajdurzenia o potędze, a pociągi dalej nie jeżdżą 250 km/h, co zaznaczył przedmówca.
  • Stanisław Jarzyna 2019-07-22 09:05:12
    Wyobrażam sobie te zmodernizowane EN57 mknące wewnątrz rury z prędkością bliską absurdalnej. Piękny sen....
  • Miroo 2019-07-22 09:16:39
    Przestańcie wreszcie bajać! Zejdźcie na ziemie... w Polsce małych rzeczy, które można zrobić nakładami na B+R liczonymi w milionach nie udaje się nowocześnie jeszcze robić i się nie prowadzi ale sny o potędze za jakieś miliardy nie wiadomo skąd są snute... weźcie przestańcie mydlić oczy!
  • Marian Ociepa 2019-07-22 09:38:03
    Czy bilety będzie można kupić w necie?
    • Kmw 2019-07-22 11:12:57
      Tak, ale konduktorowi będziesz musiał okazać dowód osobisty w firmie fizycznej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.120.59
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


23 276 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

280 871 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.