PARTNERZY PORTALU

Już wkrótce fabryki będą działać jak Uber? Na naszych oczach dzieje się rewolucja

Modelowanie 3D jest wykorzystywane nie tylko w przemyśle produkcyjnym, ale też m.in. w firmach biotechnologicznych pracujących nad nowymi lekami, czy wydobywczych fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 17-04-2019 06:02

Firmy produkcyjne zmierzają do modelu, w którym wynajmują powierzchnię u deweloperów obiektów przemysłowych, następnie leasingują maszyny, a także stawiają na outsourcing poszczególnych procesów. Nie jest wykluczone, że już za kilka lat pojawią się też firmy produkcyjne, które nie będą właścicielem żadnej maszyny.

  • Model biznesowy we współczesnym świecie się zmienia. Kupno zmienia się w najem, a sprzedaż w dostawę. Dlatego największą firmą taksówkową na świecie obecnie jest Uber, hotelową Airbnb, a sklepem Amazon czy Alibaba.
  • W obecnej, globalnej rzeczywistości, firmy nie tylko muszą produkować tanio. Muszą też znaleźć swój strumień wartości związany z kooperantami - dostawcami usług i produktów. Bez rozwiązań cyfrowych nie jest to możliwe.
  • Firmy zmagają się z nadmiarem informacji i pojawia się pytanie, jak efektywnie je dystrybuować, zrozumieć i przekazać innym. W wielu przemysłach - motoryzacyjnym, maszynowym, lotniczym czy budowlanym - to właśnie model 3D pozwala uporać się z tym nadmiarem informacji. 

Na wiodące trendy w produkcji przemysłowej wskazał w rozmowie z portalem WNP.PL Ireneusz Borowski, regionalny kierownik sprzedaży firmy Dassault Systèmes, wyspecjalizowanej w usługach cyfrowych dla przemysłu.

Zobacz też: To kwestia "być albo nie być" dla polskich firm

Na całym świecie zatrudnia ona ponad 17 tys. osób i jest aktywna na ok. 170 rynkach. Natomiast w Polsce ma ok. 200 pracowników i kilka tysięcy klientów.

Trójwymiarowy przemysł

Historia spółki rozpoczęła się w 1981 r., kiedy grupa inżynierów z Dassault Aviation powołała nowy dział firmy, którego celem było zbudowanie systemu 3D do projektowania skrzydeł samolotów.

- Jak wiadomo, to najważniejszy element tych maszyn, dający siłę nośną. Jednocześnie też najbardziej skomplikowany. Zatem już blisko 40 lat temu był dostępny system do modelowania 3D. Wcześniej wszystko odbywało się na deskach kreślarskich - podkreślił Borowski.
Kolejnym milowym krokiem było wprowadzenie digital mockupu, czyli cyfrowego odwzorowania i kontrakt z Boeingiem, dzięki któremu wyeliminował on tradycyjne prototypowanie.

Kiedyś samolot musiał być najpierw w całości zbudowany ze sklejki w skali 1:1, a następnie rozmontowany. Dopiero później na podstawie tych elementów produkowano właściwe części do samolotów. Cały proces trwał zatem bardzo długo.

- Zatem dzięki cyfrowemu odwzorowaniu Boeing zyskał ogromną przewagę na rynku, bo proces wdrożenia do produkcji nowych modeli samolotów został skrócony kilkunastokrotnie - zaznaczył Borowski.

Kolejny przełom stanowiło wprowadzenie w 2000 r. cyfrowego zarządzania cyklem życia produktu. Początkiem produktu jest pomysł, idea, potrzeba rynku. Następne jest projektowanie, produkcja, dystrybucja serwis czy też recykling.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (10)

Do artykułu: Już wkrótce fabryki będą działać jak Uber? Na naszych oczach dzieje się rewolucja

  • Tiaaa 2019-04-23 21:46:13
    Bingo!bulszit. Kryptoreklama firm outsourcingowych. Już niedługo nikomu nie będzie potrzebne WNP, wszyscy do zwolnienienia!
  • Jacek 2019-04-17 18:58:51
    Każda fabryka to żywy organizm. Bez możliwości modyfikacji, ulepszeń, poprawek w procesie produkcji oraz wprowadzenia zmian nie ma szans na konkurencyjność. Jak modyfikować coś co nie jest twoje?
  • ldz15d 2019-04-17 11:52:17
    W spożywce działa to od dawna - white labels. Biedra i Lidl kontraktują swoje wyroby u różnych producentów, browary kontraktowe podobnie patrz Pinta która dopiero teraz buduje swój browar....
  • gość 2019-04-17 10:27:54
    Być może leasing obrabiarek uniwersalnych lub cyfrowych można sobie wyobrazić. Natomiast trudno sobie wyobrazić leasingodawcę, który weźmie na siebie ryzyko zakupu specjalizowanych obrabiarek lub, jeszcze lepiej, linii technologicznych. Zrobią to dlatego, że pojawił się właśnie jeden leasingobiorca? Pusty śmiech mnie ogarnia, jak słyszę o bezpieczeństwie danych w chmurze, zwłaszcza w zakresie włamań hackerskich i szpiegostwa przemysłowego. Ostatnie doświadczenia z wprowadzaniem sieci 5G dają wiele do myślenia. Zachłystujemy się technologiami cyfrowymi bez dozy krytycyzmu. ostania przypadłość Boinga jest efektem zawierzenia super technologii (zgineli ludzie). Autonomiczne samochody Ubera, jak wyżej, (zgineli ludzie). Ale my dalej konsekwentnie brniemy w kanał pełnego uzależnienia się od nośników i technologii cyfrowej. Niczym ćma lecąca do ognia. Kto powiedział, że szczęście oznacza posiadanie wszystkiego taniej, życie coraz szybciej? Może raczej powinniśmy żyć lepiej i mieć więcej czasu dla siebie zamiast być zrośniętym ze smartfonem. Przydałoby się trochę refleksji i mniej bezkrytycznej fascynacji złotym cielcem, zwanym obecnie cyfryzacją. Postęp tak, ale z rozmysłem i bez zgubienia celu, jakim dla postępu powinno być lepsze NASZE życie.
    • Katja 2019-04-17 10:59:15
      Dojrzałość przemawia z Twojego postu. Ale nie powstrzyma niedojrzałości, bo jest jej po prostu więcej. Dlatego muszą być wojny i rewolucje, bo one przywracają zdrowe proporcje, pochłaniając głównie swoje dzieci.
      • Mirek 2019-04-23 10:09:59
        Niestety Katja. Na razie mamy najdłuższy w naszym zakątku świata okres pokoju. Ale szaleńcy nie śpią...
  • Slakuc 2019-04-17 10:05:02
    Hasło Boeing w obliczu ostatnich wydarzeń nie jest chyba najlepszą reklamą dla tego typu pomysłów. W dodatku to wymaga pełnej globalizacji i otwartych granic. Brexit i tendencje protekcjonistyczne też nie sprzyjają we wdrażaniu modelu rozproszonej produkcji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.106.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!