Kolej ma sposoby na redukcję CO2. I to cały wachlarz

Kolej ma sposoby na redukcję CO2. I to cały wachlarz
Za dwa lata DB Cargo Polska przechodzi na zieloną energię Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: AO
  • Dodano: 16-09-2021 15:05

Odważna zapowiedź, że już od 2023 roku 85 proc. przewozów DB Cargo Polska będzie charakteryzowała zerowa emisja bezpośrednia i pośrednia, uczyniła ze spółki lidera zielonej rewolucji na polskiej kolei. Co więcej, efekty proklimatyczne uzyskuje ona już teraz.

  • Na przestrzeni ostatniej dekady kolej diametralnie zmieniła swoje oblicze, dołączając do grona technologicznie rozwiniętych sektorów gospodarki - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.
  • Stale mierzymy nasz wpływ na otoczenie, konsekwentnie obniżamy ślad węglowy, redukujemy emisję hałasu, wzmacniamy bezpieczeństwo przewozów oraz poprawiamy warunki pracy - wymienia.
  • W firmie przybywa nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Vectron. DB Cargo Polska ma już 23 takie pojazdy.
Kolej to najbardziej przyjazny środowisku naturalnemu środek transportu używany w obrocie gospodarczym. Emituje najmniej gazów cieplarnianych. Jej walory są szczególnie widoczne na tle transportu samochodowego. Jak wskazują w DB Cargo Polska, pociągi emitują 80 proc. mniej CO2 (20 g/tkm vs. 103 g/tkm) i generują połowę niższe koszty społeczne związane z wypadkami, hałasem, kongestią (korki), zajętością terenu czy chorobami wynikającymi z zanieczyszczenia powietrza (2 eurocenty/tkm vs. 4,5 eurocenta/tkm).

Z pomocą idzie technika

Przewaga jest oczywista, ale nie znaczy to, że kolejarze zasypiają gruszki w popiele. Tym bardziej że Unia Europejska wymusza na transporcie samochodowym stosowanie coraz mniej emisyjnych silników, a w niedawno ogłoszonym pakiecie Fit fot 55 zaproponowała nawet całkowite wyeliminowanie po roku 2035, a więc za 14 lat, napędu spalinowego z nowych samochodów.

Ograniczenie emisji w przewozach kolejowych można uzyskać, stosując nowoczesny tabor, który porusza się po torach w sposób bardziej efektywny, zużywając mniej energii niż pojazdy starszego typu. W DB Cargo Polska przybywa nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Vectron. Obecnie firma posiada 23 pojazdy tego typu. W spalinowych Class66 i DE6400 zastosowano rozwiązania pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa i dłuższą jazdę bez konieczności przeglądów kontrolnych.

- Na przestrzeni ostatniej dekady kolej diametralnie zmieniła swoje oblicze, dołączając do grona technologicznie rozwiniętych sektorów gospodarki. Wielosystemowe lokomotywy Vectron to kolejny, po wagonie m2 i inteligentnych wagonach (wyposażone w czujniki i systemy telematyki - red.), krok w kierunku zaawansowanego technologicznego rozwoju firmy - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.

W projekcie m2 realizowanym w rybnickim warsztacie DB Cargo Polska we współpracy ze spółką matką DB Cargo AG i firmą VTG, największym w Europie właścicielem floty taboru kolejowego na wynajem, chodzi o opracowanie i komercyjne wdrożenie nowych rodzajów wagonów towarowych, których konstrukcja (możliwość zmiany długości ramy i zabudowy) pozwala w prosty i ekonomiczny sposób dostosować tabor do różnych rodzajów ładunków, a tym samym do indywidualnych potrzeb klienta. A im większa unifikacja bazy wagonowej, tym większa szansa na obniżenie śladu węglowego.

Z innych ciekawych rozwiązań można wymienić cyfrowy automatyczny sprzęg. W konsorcjum DAC4EU, któremu przewodzi Deutsche Bahn w ramach programu TecEC Group, gdzie DB Cargo jest jednym z członków, a partnerami są Ermewa SA, GATX Rail Germany GmbH, Rail Cargo Austria AG, SBB Cargo AG oraz VTG AG, testuje się możliwość sprzęgania wagonów bez konieczności wykonywania czynności manualnych. Takie rozwiązanie znacząco uprości proces formowania pociągów, co przełoży się na sprawniejsze prowadzenie transportu i ograniczenie kongestii. Pomoże w tym także cyfryzacja stacji rozrządowych.

 Od 2018 roku w DB Cargo realizowany jest projekt, którego celem jest wprowadzenie do ruchu autonomicznych lokomotyw. W tym roku odbyły się pierwsze testy w Szwajcarii na odcinku pomiędzy Sion i Sierre. Kolejne zaplanowane są na dwutorowej linii towarowej Betuweroute z Rotterdamu do Niemiec.

W politykę ograniczania śladu węglowego wpisuje się także uruchomienie wiosną tego roku w rybnickim zakładzie produkcji i utrzymania taboru kolejowego DB Cargo Polska najnowocześniejszej w skali kraju linii potokowej do regeneracji zestawów kołowych. Składa się ona z 24 stanowisk roboczych ułożonych w trzech niezależnych liniach naprawczych.

- Zastosowana na linii technologia, w połączeniu z potokowym systemem pracy oraz elektronicznym system nadzoru, gwarantuje wysoką jakość napraw, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich i europejskich torach - mówi Robert Nowakowski, członek zarządu ds. produkcji DB Cargo Polska. - To mniej awarii czy wypadków na kolejowej sieci, powodowanych niesprawnym układem biegowym wagonów, a w konsekwencji zachowanie płynnego, niezakłóconego ruchu pociągów - dodaje.

Praca w nowym obiekcie została zorganizowana tak, że potrzeba znaczniej mniej energii, w tym cieplnej, niż wcześniej.

Czytaj także: DB Cargo potraja możliwości polskiego zakładu. Pomogły rozwiązania przemysłu 4.0

Prąd z sieci

Największe znacznie dla zielonej rewolucji na kolei ma jednak trakcja elektryczna. To ona daje kolejarzom zdecydowaną przewagę nad niezelektryfikowanym (jeszcze) transportem drogowym. Efekt ekologiczny można uzyskać dwustopniowo, w pierwszym stopniu, zwiększając udział lokomotyw elektrycznych w pracy przewozowej, w drugim, zabiegając, aby energia elektryczna używana do ich napędzania była czysta (a nie czarna, uzyskiwana ze spalania węgla).

- Dziś w DB Cargo Polska prawie 85 proc. pracy przewozowej wykonywanej jest właśnie w oparciu o trakcję elektryczną, co znacząco obniża bezpośrednią emisję - informują w spółce.

Ale ważniejsze jest to, co stanie się za dwa lata. Cała energia zasilająca pociągi elektryczne DB Cargo Polska ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii. Reguluje to list intencyjny zawarty z PKP energetyka. W efekcie w 2023 roku 85 proc. przewozów DB Cargo Polska będzie w pełni ekologiczne, z zerową transmisją bezpośrednią i pośrednią.

Prezes Marek Staszek zapewnia, że wtedy w ofercie przewoźnika pojawią usługi zeroemisyjne. Dziś są one dostępne, ale poza Polską.

- W ramach grupy DB Cargo już dziś mamy do zaaferowania na terenie Niemiec i Austrii dwa ekoprodukty. DBeco plus i DBeco neutral. Pierwszy produkt daje klientowi możliwość zasilania zleconych transportów energią elektryczną pochodzącą z OZE, cały proces jest monitorowany i certyfikowany przez TÜV SÜD. Drugi produkt pozwala zamawiającemu skompensować emisję CO2 poprzez udział w ekologicznych projektach - mówi prezes DB Cargo.

Czytaj także: Polska kolej zmienia wtyczkę

Dobre praktyki

W Raporcie Odpowiedzialnego Biznesu w Polsce za rok 2020 zostało wskazanych 13 dobrych praktyk DB Cargo Polska, głównie odnoszących się organizacji pracy, ale także do spraw środowiska.

- Stale mierzymy nasz wpływ na otoczenie, konsekwentnie obniżamy ślad węglowy, redukujemy emisję hałasu, wzmacniamy bezpieczeństwo przewozów oraz poprawiamy warunki pracy - mówi Marek Staszek.

DB Cargo Polska regularnie w dwuletnim cyklu od 2017 roku przeprowadza analizę swojego wpływu na otocznie. Kolejna edycja planowana jest na przełomie roku.

***
Więcej o działalności DB Cargo w obszarze zrównoważonego rozwoju będzie się można dowiedzieć na tegorocznych targach kolejowych Trako, które odbędą się w dniach 21-24 września w AmberExpo w Gdańsku (stoisko A34, hala A).

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolej ma sposoby na redukcję CO2. I to cały wachlarz

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.47.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!