PARTNERZY PORTALU

Koleje dużych prędkości - czy mamy strategię?

Koleje dużych prędkości - czy mamy strategię?
  • Rynek Kolejowy
    Autor: Janusz Poliński
  • Dodano: 03-04-2008 00:00

Idea budowy kolei dużych prędkości w Polsce jest niewątpliwie elementem skoku cywilizacyjnego, zarówno w zakresie techniki związanej z taborem, jak i infrastruktury oraz możliwości tworzenia nowych ofert przewozowych.

O ile dwa pierwsze czynniki są dla pasażera ważne w aspekcie efektów, o tyle dopiero trzeci może wywołać pełne zainteresowanie klienta. Krokiem w dobrym kierunku jest decyzja obecnego ministra infrastruktury, aby w stosunkowo krótkim czasie przygotować rządowy program budowy kolei dużych prędkości1. Ideę budowy kolei popiera wiele znaczących osób związanych z transportem, a także stowarzyszenia i sformalizowane grupy fachowców związanych z komunikacją kolejową.
Nie jest tajemnicą, że w naszym kraju nie istnieje technika dla takiej kolei. Nader szybko rozwij a się jednak myśl "w sprawie", którą zajmuje się coraz więcej osób. Odnoszę przy tym wrażenie mieszania spraw bardziej i mniej ważnych, chociaż dla każdego specjalisty jego wiedza jest najważniejsza, najpotrzebniejsza dla tego dzieła przyszłości.

Warto zatem na początku zastanowić się nad polską strategią dotyczącą kolei dużych prędkości. Pomimo wielu spotkań seminaryjnych i konferencyjnych, pracy sformalizowanych grup i ogólnej chęci, nie dotarłem do dokumentu noszącego taki charakter. Trzeba pamiętać, że właśnie taki dokument może otworzyć drogę związaną z opracowaniem planu działań. Działań, które z uwagi na bardzo duże koszty przedsięwzięcia będą wymagały wprzęgnięcia różnych źródeł fi nansowania. Nie można także wyeliminować przyszłych trudności związanych z urzeczywistnieniem przebiegów nowych linii. To wszystko spowoduje rozciągnięcie realizacji projektów w czasie.

Wydaje się zasadne, aby polska strategia dotycząca idei kolei dużych prędkości dawała odpowiedź przynajmniej na kilka powstających już obecnie wątpliwości:
  • czy polski system kolei dużych prędkości ma być oparty na nowych liniach, co umożliwi częściowe odseparowanie wysokojakościowego kwalifi kowanego ruchu pasażerskiego od ruchu towarowego, czy liniach o ruchu mieszanym? Jeżeli mieszanym, to czy już obecnie planować nowe modernizacje linii kolejowych, tak aby można było w przyszłości, bez projektowania wszystkiego od nowa, przystosować infrastrukturę z v =160 - 200 km/h do 300 - 350 km/h? Co wówczas zrobić z ruchem towarowym i lokalnym, który nie wykorzysta takich parametrów linii, stanowiąc skuteczną przeszkodę w ruchu szybkich pociągów?


  • czy polskie linie kolei dużych prędkości muszą uwzględniać włączenie w system magistrali CMK (zmodernizowanej nawet do 250 km/h), innych linii głównych po modernizacji do 160 km/h - 200 km/h? Czy linie dużych prędkości będą kompletnie nową siecią, czy w większości zmodernizowaną? Jak należy to widzieć w rozpatrywaniu problemów przyszłości? W polskich warunkach każda prowizorka funkcjonuje najdłużej. Czy zatem mamy mieć przez długie lata sieć kolei dużych prędkości o v od 160 do 350 km/h?


  • czy ma to być system ograniczony do terytorium Polski, a więc prowincjonalny (takim pozostanie przez przynajmniej 10-letni okres od uruchomienia idei układu "Y"), czy system otwarty, zintegrowany z szeroko rozumianym otoczeniem? A jak zintegrowany, to jak i z czym?
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje dużych prędkości - czy mamy strategię?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.233.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!