PARTNERZY PORTALU

Linie kolejowe dużej prędkości a sieć dedykowana dla ruchu towarowego - planowanie i wzajemne powiązania

Linie kolejowe dużej prędkości a sieć dedykowana dla ruchu towarowego - planowanie i wzajemne powiązania

Jedną z największych barier w rozwoju ruchu kolejowego w Europie jest niedostatecznie nowoczesna infrastruktura kolejowa oraz coraz częściej pojawiające się problemy wynikające z niewystarczającej jej zdolności przepustowej.

Szczególnie istotnym zagadnieniem jest wzajemne zharmonizowanie ruchu pasażerskiego i towarowego. Docelowym rozwiązaniem tego problemu jest budowa nowych linii dużych prędkości dla ruchu pasażerskiego i organizacja sieci linii z priorytetem dla ruchu towarowego. O ile programy budowy nowych linii dużych prędkości w Europie są realizowane z konsekwencją od prawie 20 lat i z bardzo pozytywnymi rezultatami, to problem budowy europejskiej sieci kolejowej dla szybkiego i taniego transportu towarowego dopiero w ostatnich latach został w zadowalający sposób podniesiony na forum instytucji unijnych. W artykule zostanie przedstawiona istota problemu optymalnej harmonizacji obu rodzajów ruchu kolejowego, proponowane rozwiązania i wnioski dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.

Różnice w wymaganiach dla ruchu towarowego i pasażerskiego

Z punktu widzenia konstrukcji toru i innych urządzeń infrastrukturalnych nie ma różnic w wymaganiach dla obu rodzajów ruchu. Efektywny ekonomicznie ruch towarowy wymaga jednak, aby maksymalnie została wykorzystana ładowność wagonów, a więc naciski na oś były możliwie jak największe. Przyjęto zatem w Europie jako standard docelowy dla linii o dużym natężeniu ruchu towarowego dopuszczalną wartość nacisku 22,5 tony. Jest to wartość stosunkowo niska w porównaniu z liniami dla ruchu towarowego na innych kontynentach, gdzie dopuszczane są naciski nawet powyżej 30 ton, ale przy stosunkowo niskich dopuszczalnych prędkościach maksymalnych.
Dopuszczalne prędkości maksymalne dla ruchu towarowego są oczywiście zdeterminowane stanem toru, wymaganymi drogami hamowania i wyposażeniem technicznym linii.

Na liniach AGC/AGCT przyjęto, że prędkość dopuszczalna dla pociągów towarowych będzie wynosić 120 km/h. Jest to bardzo wysoka wartość, której osiągnięcie wymaga od przewoźnika poniesienia znacznych kosztów w porównaniu z powszechnie stosowanymi prędkościami pociągów towarowych na poziomie 70 km/h. Podniesienie prędkości pociągu towarowego wiąże się z poniesieniem znacznie wyższych kosztów na energię elektryczną lub paliwo w lokomotywach spalinowych. Podniesienie prędkości pociągu towarowego z 70 do 120 km/h powoduje wzrost zużycia energii aż o 130% (tabela 1). Wg badań UIC, koszt energii elektrycznej w całym koszcie cyklu życia (LCC) lokomotywy towarowej może osiągnąć udział aż 74%.

Należy ponadto wziąć pod uwagę, że duża prędkość pociągu wymaga lokomotyw o znacznej mocy. Dla pociągu o masie tylko 2400 ton utrzymanie prędkości 120 km/h na torze poziomym bez pochyleń wymaga mocy ponad 6 MW. Jeżeli występują na linii wzniesienia, a tak jest zawsze w rzeczywistych warunkach, to potrzebna moc znacznie wzrasta. Wysoka moc pobierana przez lokomotywy wymaga oczywiście znacznej rozbudowy systemu zasilania.
Obecne trendy w Europie wskazują, że efektywny ekonomicznie ruch towarowy wymaga prędkości maksymalnej pociągów na poziomie 70 - 80 km/h. Należy wziąć pod uwagę, że kolejowe przewozy towarowe działają w wysoce konkurencyjnym otoczeniu rynkowym. O ile dla przewozów masowych skuteczną alternatywą dla kolei może być tylko transport wodny, nie wszędzie jednak możliwy, to dla ładunków drobnicowych transport drogowy może przejąć prawie całość przewozów. Możliwości przerzucenia wyższych kosztów transportu kolejowego na klientów są więc bardzo ograniczone, a nie zanosi się, aby w przewidywalnej perspektywie transport drogowy został obłożony wystarczająco wysokimi podatkami i innymi opłatami.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Linie kolejowe dużej prędkości a sieć dedykowana dla ruchu towarowego - planowanie i wzajemne powiązania

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.247.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!