Nieudany skok państwa na viaTolla? Każdy dzień opóźnienia to miliony strat

Nieudany skok państwa na viaTolla? Każdy dzień opóźnienia to miliony strat
Testem sprawności działania GITD jest ogłoszenie przetargu na zarządzanie manualnym systemem poboru opłat, który powinien być ogłoszony 27 lipca 2018 roku Fot. mat. pras.

Wiele wskazuje na to, że Kapsch Telematic Services jeszcze przez rok może zarządzać krajowym systemem poboru opłat viaToll, ponieważ Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) nie będzie go w stanie przejąć 3 listopada 2018 roku. Ten rok należy zatem wykorzystać na przemyślenie przyjętych rozwiązań.

  • Kontrakt na zarządzanie systemem elektronicznego poboru opłat drogowych viaToll przez Kapsch Telematic Services wygasa 2 listopada. Następnego dnia zarządzanie przejmie państwo, a konkretnie GITD.
  • Czas, który pozostał do przejęcia systemu przez GITD jest na tyle krótki, że zasadnicza część tej operacji powinna być ukończona. Tymczasem nie ma o tym żadnych konkretnych informacji.
  • Możliwość przedłużenia zarządzania systemem przez obecnego operatora prywatnego gwarantuje zawarty z nim kontrakt GDDKiA. Warunkiem jest odpowiednio wczesne zgłoszenie tego żądania.
 

Taką opinię przedstawia Instytut Staszica w analizie o zmianach w systemie e-myta.

"Jeżeli wykluczony jest powrót do modelu, w którym systemem zarządza prywatny operator, to warto przyjąć rozwiązania, które dadzą państwu możliwość skorzystania z doświadczeń prywatnych firm w przypadku, gdy będzie to wskazane dla zapewnienia maksymalnej skuteczności działania systemu" – konkludują autorzy.

Problem

Kontrakt na zarządzanie systemem elektronicznego poboru opłat drogowych viaToll przez Kapsch Telematic Services wygasa 2 listopada. Następnego dnia zarządzanie przejmie państwo, a konkretnie – właśnie GITD.

Chociaż do wdrożenia tych zmian pozostało niewiele ponad kwartał, nadal nie wiadomo nic na temat stopnia przygotowań do tej skomplikowanej operacji.

"Nie wiemy, jak będzie funkcjonował system, czy wdrożone zostaną rozwiązania ułatwiające kierowcom aut osobowych przejazd autostradami bez konieczności uiszczania manualnych płatności, czy GITD jest przygotowana na przejęcie zadań operatora", stwierdzają autorzy analizy.

Każdy dzień opóźnienia będzie kosztował skarb państwa wiele milionów złotych.

Mało czasu

Cytowany instytut już w listopadzie 2016 r. przytaczał argumenty za pozostawieniem zarządzania państwowym systemem viaToll w rękach prywatnego operatora, wyłonionego w przetargu.

Model ten się sprawdził, przynosząc pieniądze na budowę nowych dróg. Umowa zawarta z prywatnym operatorem gwarantuje odpowiedzialność finansową zarządzającego za wszelkie uchybienia i straty. Każda złotówka straty przekłada się bowiem na sto złotych kary dla operatora.

W przypadku, gdy systemem będą zarządzać urzędnicy, taka odpowiedzialność nie wchodzi w grę.

Czas, który pozostał do przejęcia przez GITD zarządzania systemem poboru opłat, jest na tyle krótki, że zasadnicza część tej operacji powinna być ukończona. Tymczasem ani ze strony Ministerstwa Infrastruktury, ani ze strony GITD nie ma żadnych konkretnych informacji. Nie wiemy, jaki jest stopień zaawansowania prac, czy należy spodziewać się opóźnień w przejęciu systemu i czy w związku z tym należy liczyć się ze stratami finansowymi, stwierdza się w analizie.

Dodajmy, że do dziś wnp.pl nie otrzymał odpowiedzi z GITD, czy przesunięty na 27 lipca, trzeci już termin ogłoszenia przetargu na wybór operatora manualnego systemu poboru opłat zostanie dotrzymany.

Wyścig z przeszkodami o funkcję operatora MSPO na autostradach

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nieudany skok państwa na viaTolla? Każdy dzień opóźnienia to miliony strat

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!