PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Oto dlaczego niewiele słychać w Polsce o testach autonomicznych pociągów

Autor: Piotr Stefaniak
20-07-2019 12:00 |  aktualizacja: 19-07-2019 20:20
Oto dlaczego niewiele słychać w Polsce o testach autonomicznych pociągów

Wskaźnik niezawodności Vectronów wynosi 99,5 proc.

Fot. Siemens Mobility

Nie planujemy kolejnej próby fuzji z innym europejskim producentem taboru szynowego. Przy wyborze lokomotyw przewoźnicy kierują się zestawem różnych kryteriów, w tym niezawodnością ich pracy oraz szybkim serwisem. Niezawodność poprawiają rozwiązania cyfrowe stosowane w lokomotywach i pozostałym taborze szynowym – mówi portalowi WNP.PL Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility.

  • Rozwój techniczny konstrukcji lokomotyw skupia się na zapewnieniu dostępności części zamiennych w ciągu 24 godzin. Jest to możliwe wyłącznie wtedy, gdy produkuje się lokomotywy w długich seriach.
  • Jakimi kryteriami kierują się  przewoźnicy, wybierając wersję lokomotywy? - W ruchu towarowym liczy się przede wszystkim siła pociągowa i prędkość jazdy - mówi Krzysztof Celiński.
  • Autonomiczność kolei zależy od stanu sieci kolejowej. Musi ona zapewniać przejazd pociągu jak samochodu na autostradzie – bez skrzyżowań w jednym poziomie z przejazdami drogowymi.
Czy fuzja Siemensa i Altomu to historia, bo nie zgodził się na nią europejski urząd antymonopolowy, czy liczycie na inne podejście do tej sprawy w związku ze zmianą w strukturach Unii Europejskiej?
- Nie sądzę, abyśmy drugi raz podjęli się tego zadania tylko dlatego, że nastąpiły zmiany w Komisji Europejskiej.

To może w innej konstelacji, np. z Bombardierem lub Stadlerem?

- Nie. Będziemy samodzielnie funkcjonowali. Od 1 stycznia zmieni się natomiast nasza struktura, abyśmy mogli lepiej operować w skali światowej.

PKP Cargo korzysta z opcji zakupu pięciu wielosystemowych lokomotyw Vectron MS od Siemens Mobility za ok. 112 mln zł (wraz z serwisem) i właśnie je odbiera. W latach 2016-17 spółka odebrała piętnaście sztuk. Czy ich konstrukcja się zmienia, bo pierwsze egzemplarze trafiły na rynek już w 2010 r?

- Po pierwsze staramy się, aby ta lokomotywa z wieloma systemami napędu mogła być wykorzystywana we wszystkich krajach UE, bowiem może przejeżdżać przez granice bez zatrzymywania się i czekania na zmianę zasilania. Dzisiaj na tej liście jest 18 krajów. Vectron świetnie nadaje się dla przewoźników realizujących transport międzynarodowy.

Po drugie oferujemy Vectrony w różnych wersjach, według indywidualnych zapotrzebowań przewoźników. Są wśród nich te bardziej uniwersalne, jeżdżące do 200 km/h, które kupują chętnie firmy leasingowe. Można ich używać zarówno w ruchu towarowym, jak i pasażerskim. Ta kupiona przez PKP Cargo jeździ z prędkością do 160 km/h i ma moc 6400 kW.

Na platformie Vectrona powstała jednosystemowa lokomotywa Smartron, o mocy 5600 kW, zasilana prądem przemiennym 15 kV, kupowana głównie przez towarowych przewoźników niemieckich, austriackich i szwajcarskich. Rozwija prędkość do 140 km/h, jest relatywnie tańsza od Vectrona MS. Zaprezentowaliśmy ją podczas targów InnoTrans 2018 w Berlinie.
We flocie PKP Cargo do końca roku będzie 20 lokomotyw Vectron MS. Fot. PKP Cargo
We flocie PKP Cargo do końca roku będzie 20 lokomotyw Vectron MS. Fot. PKP Cargo
Jaka jest różnica w cenie?

- Kilkaset tysięcy euro. Ale ponieważ Smartron może jeździć tylko w krajach z trakcją prądu przemiennego, opracowaliśmy też Vectrona w wersji spalinowej oraz dualnej, tj. elektryczno-spalinowej.

Te ostatnie są przeznaczone do ciągnięcia ciężkich składów po liniach bez zasilania energią elektryczną i zelektryfikowanych, na co pozwala ich duża moc, jak w wersji MS. Dlatego pociągi takie mogą wyjechać np. z kopalni tłucznia na Dolnym Śląsku na zelektryfikowane odcinki.

O tym, dlaczego w Polsce mało mówi się o autonomicznych pociągach, przeczytacie w dalszej części tekstu. Zapraszamy do Strefy Premium WNP.PL.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.179.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


21 683 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

304 358 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.