PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska-Chiny: mogło być lepiej. Jest szansa, że będzie

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
17-05-2014 15:25 |  aktualizacja: 01-07-2014 11:53
Polska-Chiny: mogło być lepiej. Jest szansa, że będzie
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Jeśli chodzi o polsko-chińskie relacje gospodarcze to wciąż jesteśmy na początku drogi - taki wniosek wypływa z dyskusji podczas sesji "Współpraca Polski i Chin" na III Forum Współpracy Gospodarczej Polska-Chiny w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Zdaniem uczestników debaty możemy jednak tą drogą iść znacznie szybciej niż dotychczas.

Gospodarcze realia nie nadążyły za politycznymi deklaracjami. Silne zbliżenie polsko-chińskie polityczne sprzed trzech lat nie zaowocowało jak dotychczas takim rozwojem współpracy gospodarczych na jakie obie strony miały nadzieje słuchając deklaracji polityków. W trakcie dyskusji z wymieniano kilka przyczyn takiego stanu rzeczy - przełom w polsko-chińskich stosunkach politycznych przypadł na okres, w którym Chiny zmieniają swój rozwój gospodarczy, to zaś skłoniło wielu przedsiębiorców do rewizji swoich planów. Po drugie wciąż utrzymują się różnice instytucjonalne i kulturowe. Po trzecie wreszcie - co otwarcie przyznawano podczas kongresu - mimo wielu spotkań, misji handlowych i dyskusji takich jak na Katowickim kongresie wzajemna wiedza o sobie Polski i Chin wciąż pozostawia wiele do życzenia.
- Wzajemne zapoznanie się społeczności i obywateli leży u podstaw współpracy gospodarczej - mówił Zuotao Xiang, wicedyrektor Centrum Studiów Europejskich na Uniwersytecie Pekińskim, dodając, że sytuacja w tym względzie wprawdzie się poprawia, ale bardzo powoli. Można jednak dostrzec starania by zmienić ten stan rzeczy. - Ambasada polska w Chinach podjęła w ostatnim czacie wiele akcji promocyjnych - przyznał Xiang, zaznaczył jednak, że na efekty tych starań trzeba będzie poczekać. - Na razie wiedza o Polsce pozostaje w chinach na poziomie lat 90. Ubiegłego wieku - stwierdził Xiang.

Rosnące zainteresowanie współpracą polsko chińską potwierdza również Weijing Wang z Huawei Polska. - Ostatnio wyraźna jest tendencja do promowania polskich produktów w Chinach - są organizowane takie akcje i programu jak Go China czy Made in Polnad - stwierdził Wang, dodając, że to krok w dobrym kierunku. - Marketing jest bardzo ważny, aby Chińczycy poznali dobre polskie produkty - stwierdził dyrektor w Huawei Polska.

Barierą są też różnice kulturowe i instytucjonalne. Przede wszystkim mocne uzależnienie chińskiego biznesu od polityki - przy czym, co podkreślali niema wszyscy dyskutanci - nie jest to w Państwie Środka patologią, ale świadomie prowadzoną konsekwentną polityką. Rodzi jednak określone konsekwencje. - Chińscy przedsiębiorcy nie postrzegają kwestii stosunków gospodarczych jako sprawy stricte gospodarczej. Bardzo często reprezentują przedsiębiorstwa państwowe i dla nich kwestie decyzji politycznych władz chińskich są bardzo istotne - powiedział Xiang, jako przykład podając nienajlepsze stosunki polityczne Chin z Czechami. - Wielu przedsiębiorców nie chce urazić chińskich władz i raczej nie podejmuje inwestycji w tym kraju - powiedział Xiang. - Sektor polityczny będzie miał duży wpływ na działania gospodarcze - potwierdza Xinagyang Tang, prezes Xinhua Topsky Consulting.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 782 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

570 204 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.