PARTNERZY PORTALU

Polskie koleje dużych prędkości - skutki społeczne i ekonomiczne

Polskie koleje dużych prędkości - skutki społeczne i ekonomiczne
  • Rynek Kolejowy
    Autor: Jan Raczyński - Rynek Kolejowy
  • Dodano: 06-07-2008 00:00

Temat budowy kolei dużych prędkości w Polsce znalazł już swoje stałe miejsce w opinii publicznej i co interesujące, zyskał od samego początku dużą akceptację społeczną. Jednak czas debaty nad nimi przedłuża się i niespodziewanie okazało się, że w czynach prześcignęły nas już takie kraje, jak Turcja, Maroko, Argentyna czy Iran.

Jeżeli harmonogram dalszych prac, o jakim spekulowano podczas ostatniej debaty prasowej 18 lutego br. w PKP PLK, i który zakładał, że pierwszy pociąg wyruszy z pasażerami za około 13 lat, miałby być podstawą do dalszych działań, to mielibyśmy kolejny światowy rekord w dziedzinie, w której jesteśmy ostatnio liderami, czyli w rozwlekaniu inwestycji, i temat kolei dużych prędkości dołączyłby na lata do dyżurnego tematu polskich (przyszłych) autostrad. Można zatem zacząć dyskusję nad tym, czy jest możliwe, aby realizację tej inwestycji zamknąć w 7 latach, co jest standardem przy tego typu projektach, zwłaszcza że zasadnicze studia wytyczające kształt polskich kolei dużych prędkości zostały już ukończone w 2005 roku.

W pogoni za światem

Współczesna gospodarka i społeczeństwa wymagają sprawnego trans-portu. W epoce, gdzie czas jest przeliczalny w sposób coraz bardziej bez-pośredni na pieniądze, problem jego niepotrzebnej straty na podróże ma podstawowe znaczenie. W kraju wielkości Polski nie jest możliwe stworze-nie sprawnego systemu transportowe-go bez budowy linii dużych prędkości.

Hołubiona sieć przyszłych autostrad tylko w niewielkim stopniu rozwiąże problem podróży pomiędzy odległymi regionami kraju, czy chociażby połączenia jego centrum z innymi większy-mi miastami. Średnia prędkość podróży nawet przy dobrym systemie dróg wynosi około 80-90 km/h, a ponadto trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że autostrada gdzieś się zawsze kończy, a jest nim najczęściej niedrożny węzeł na przedmieściach aglomeracji.

Podróż samochodem jest także ogromnym marnotrawstwem czasu, szczególnie dla osób aktywnych zawodowo. W trakcie podróży służbowej pociągiem albo samolotem można wykorzystać czas przejazdu (odbywający się przecież w godzinach pracy) na pracę czy też na wypoczynek. Warto więc w analizach efektywności ekonomicznej brać pod uwagę koszt utraconego czasu w transporcie drogowym.

Klasyczna tradycyjna kolej również nie rozwiązuje problemów z punktu widzenia efektywności społecznej i ekonomicznej. Wzorcowy system kolei o parametrach AGC także stał się, nie tylko zresztą w Polsce, pułapką, bo nie satysfakcjonuje on już ani przewoźników towarowych, ani pasażerskich. Pociągi towarowe z węglem mknące z prędkością 120 km/h to jeszcze sfera hipotez i technicznych problemów do rozwiązania, jak chociażby zapewnienie warunków zasilania trakcyjnego dla ciężkich poci, zwłaszcza na wzniesieniach, gdzie potrzebne moce przekraczają fizyczną wydolność systemu zasilania prądem stałym. Pozostaje jeszcze problem, czy klient przewoźnika towarowego będzie chciał zapłacić wyższą ceną za wyższe koszty zużytej energii i nowe inwestycje w tabor.

Także maksymalna prędkość pociągów pasażerskich 160 km/h w praktyce daje średnią prędkość handlową w sprzyjających okolicznościach nieco ponad 100 km/h. To niewiele, bo aby kolej była konkurencyjna z samochodem zapewniającym podróż "od drzwi do drzwi", musi mieć oferowane czasy podróży co najmniej o 30% krótsze. Brak szybkiej kolei to także dramat ludzi, którzy są zmuszeni do niepotrzebnych podróży samochodem i sytuacji, gdy zakłócenia w ruchu drogowym czy niekorzystne warunki atmosferyczne są nadrabiane przez zwiększoną prędkość jazdy - nierzadko ponad dopuszczalną. Właśnie podróże między-regionalne są segmentem, gdzie skutki wypadków drogowych są najbardziej tragiczne.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie koleje dużych prędkości - skutki społeczne i ekonomiczne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.221.159.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!