PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Polskie porty (jeszcze) rosną w siłę. Z dalszym rozwojem może być problem

Autor: Piotr Stefaniak
19-07-2019 06:00 |  aktualizacja: 18-07-2019 21:39
Polskie porty (jeszcze) rosną w siłę. Z dalszym rozwojem może być problem

DCT Gdańsk plasuje się obecnie w pierwszej 15 największych terminali kontenerowych w Europie

Fot. mat. pras.

Siedem lat wzrostu przeładunków w głównych polskich portach morskich jest efektem – równie nieprzerwanego - wzrostu polskiego eksportu i importu. Ale źródeł tego sukcesu trzeba też szukać w dobrych podwalinach, tj. ustawie o portach i przystaniach z 1996 r., która nie była poddawana istotnym korektom. Duże porty stoją obecnie przed kolejnymi wyzwaniami, jak poprawa infrastruktury dojazdowej do nich, co nastąpi najwcześniej za około 4 lata, i pozyskania ładunków tranzytowych. Niestety zagrożony jest rozwój i byt niektórych mniejszych portów.

  • Porty planują realizację ważnych projektów rozwojowych, ale te wymagają jeszcze pogłębionych analiz, szczególnie konkurencyjnych wobec siebie budów - Portu Centralnego w Gdańsku i Portu Zewnętrznego w Gdyni.
  • W planach rozwoju dużych portów istotną rolę mają odgrywać ładunki tranzytowe. Przeszkodą w ich pozyskiwaniu są obecnie złe połączenia między zapleczem lądowym a portami oraz brak drożnych ciągów kolejowych do sąsiadów.
  • Wobec wielu przemian gospodarczych, w tym np. postępującej automatyzacji, ucieczką do przodu dla portów różnej kategorii, ale szczególnie małych, jest opieranie rozwoju na inteligentnych specjalizacjach morskich.


Przypomnijmy, że w 2018 roku cztery największe porty - Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście - przeładowały łącznie 101 mln ton ładunków, czyli o prawie 16 proc. więcej niż rok wcześniej.

Patrz też: Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat ucieka

Rola ustawy

Ustawa o portach i przystaniach położyła podwaliny pod dwa wielkie procesy.

Po pierwsze, choć zakładała, że tereny portów pozostaną własnością skarbu państwa, podobnie jak zarządy w rękach spółek go reprezentujących, to pozwoliła na prywatyzację całej sfery eksploatacyjnej, zawsze w formule przetargów.

W efekcie pozyskano świetnych partnerów biznesowych, którzy znają globalny biznes morski. Potrafią oni też szybko zmienić działalność w zależności od koniunktury. Przykładem jest belgijska spółka Sea-Invest – operator w Porcie Północnym w Gdańsku, która przestawiła się z obsługi eksportu węgla na jego import.

Po drugie wspomniana ustawa umożliwiła zagospodarowanie terenów niewykorzystanych w portach. Najlepszym przykładem jest terminal DCT Gdańsk, który plasuje się obecnie w pierwszej 15-tce największych terminali kontenerowych w Europie.

Te przemiany wymusiły z kolei na zarządcach portów oraz rejonowych urzędach morskich nowe inwestycje – w pogłębianie torów wodnych, basenów portowych i budowę falochronów. Porty pozyskały na te cele środki pomocy unijnej, które zostały dobrze i w pełni spożytkowane.

Część tych inwestycji nadal trwa, jak rozpoczęte niedawno pogłębianie toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina, które umożliwi wpływanie do Szczecina większych statków, czy prace pogłębienia torów wodnych w Gdyni.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.179.0
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


22 844 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

285 909 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.