PARTNERZY PORTALU

Port w Elblągu przygotowuje się do przekopu Mierzei Wiślanej

Port w Elblągu już się przygotowuje do przekopu Mierzei Wiślanej i w tym celu zabezpiecza atrakcyjne tereny inwestycyjne leżące w pobliżu zarówno portu jak i rzeki Elbląg - poinformował we wtorek dyrektor portu Arkadiusz Zgliński.

"Przekop Mierzei prędzej czy później dojdzie do skutku" - powiedział dyrektor portu podczas konferencji poświęconej tej sprawie. Dodał, że w związku z planowanym przekopem zarządzana przez niego miejska spółka Port Morski Elbląg już przejęła 0,5 ha terenu przyległego do obecnego portu.

"Dodatkowo na naszą prośbę miasto zarezerwowało 32 ha gruntów leżących przy rzece Elbląg, które dodatkowo mają dostęp do torów kolejowych. To oznacza, że tereny te nie zostaną przeznaczone m.in. do sprzedaży" - powiedział Zgliński i dodał, że na razie na tych terenach, które nie są uzbrojone, nie są prowadzone żadne działania inwestycyjne.

Zgliński przyznał, że w tym roku w porcie przeładowano już 110 tys. ton towarów (do Rosji eksportowane są głównie materiały budowlane, sporadycznie owoce i warzywa, a importowany jest węgiel). Podkreślił, że moce przerobowe tego portu wykorzystane są teraz jedynie w połowie. "Jestem przekonany, że sytuacja się zmieni dla nas na lepsze, gdy Mierzeja zostanie przekopana" - powiedział Zgliński.

We wtorek w Elblągu władze tego miasta zorganizowały konferencję naukową o przekopie Mierzi Wiślanej. Prezydent miasta Jerzy Wilk (PiS) podczas tego spotkania powiedział, że inwestycja jest niezbędna zarówno z powodów gospodarczych, jak i politycznych. "Jesteśmy teraz jedynym portem w Unii Europejskiej, do którego unijne jednostki pływające nie mają swobodnego dostępu, bo muszą przepływać przez należącą do Rosji Cieśninę Pilawską" - mówił Wilk i przypomniał, że w przeszłości zdarzyło się, że Rosja zabroniła żeglugi przez Cieśninę Pilawską, co na kilka lat skutecznie unieruchomiło elbląski port.

Wilk podkreślił także, że przekopanie Mierzei przyniesie wymierne skutki nie tylko z powodu wzrostu aktywności portu, ale też z powodu wzrostu atrakcyjności turystycznej nowej drogi wodnej.

Przekop Mierzei Wiślanej i tym samym zbudowanie dogodniejszej drogi wodnej do portu w Elblągu to pomysł rządu PiS. W 2007 roku rząd Jarosława Kaczyńskiego uchwałą nr 276 przyjął program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W kolejnych latach program ten był aktualizowany. Z szacunków rządu PiS wynikało, że inwestycja ma być wykonana w miejscowości Skowronki i mieć 1100 m długości oraz 40 m szerokości w dnie. Wartość inwestycji szacowano na niespełna 500 mln zł.

W ostatnich tygodniach Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczęło proces opracowywania nowego projektu programu wieloletniego dotyczącego budowy przekopu.

Prelegenci wtorkowej konferencji o przekopie Mierzei Wiślanej podkreślali, że inwestycja ta winna być wykonana, tak jak wskazywał to rząd PiS, w miejscowości Skowronki.

"W tej miejscowości inwestycja byłaby realizowana na terenach leśnych należących do państwa. Poza tym jest to najwęższe miejsce na Mierzei" - argumentował emerytowany profesor nauk technicznych z Politechniki Gdańskiej Eugeniusz Dembicki i dodawał, że wbrew opiniom ekologów inwestycja ta nie wpłynie w sposób negatywny na środowisko przyrodnicze.

"Mitem jest m.in. mówienie o wzroście zasolenia wód w Zalewie. To zasolenie wyniesie zaledwie 1 promil" - przekonywał prof. Dembicki.

Prof. Bohdan Zadroga podkreślał z kolei, że kanał przez Mierzeję zawierałby śluzy, które blokowałyby stałą wymianę wód. Jak dodał, mogłyby one też służyć ochronie terenów nad Zalewem przed powodzią. "Z analiz wynika, że przez te śluzy można by się pozbywać nadmiaru wody" - mówił prof. Zadroga.

Zdaniem wielu prelegentów samorządy z terenów położonych nad Zalewem powinny lobbować na rzecz przekopu Mierzei. Bogdan Sedler z Fundacji Naukowo-Technicznej w Gdańsku zaproponował, by w tym celu założyć klaster gmin nadzalewowych.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port w Elblągu przygotowuje się do przekopu Mierzei Wiślanej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.74.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!