PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Śmiałe perspektywy dla szerokiego toru w Polsce

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-09-2018 17:17 |  aktualizacja: 12-09-2018 18:53

Linia szerokiego toru w Polsce – LHS, teoretycznie relikt przeszłości, ma szansę zająć na nowo miejsce w historii kolei jako część Nowego Jedwabnego Szlaku. Jest kilka możliwych scenariuszy jej rozwoju, łącznie z przedłużeniem linii nie tylko dalej na Śląsk, lecz do Ostrawy, być może do Wiednia, a z drugiej strony połączenie z siecią kolejową Białorusi.

To istotne, bowiem trafiają tam nowe rodzaje towarów, w tym szczególnie przewożonych w kontenerach. LHS została oddana do użytku w 1979 r. w celu usprawnienia transportu rudy z Zagłębia Krzyworoskiego do Huty Katowice, a w drodze powrotnej – eksportu siarki ze złóż pod Tarnobrzegiem i węgla.

Istotą usprawnienia transportu było ominięcie konieczności wymiany wózków w wagonach przy przekraczaniu granicy.

Dostosowanie do zmian

Zmiana kierunków importu rudy, a także zaprzestanie eksploatacji siarki na początku lat 90. spowodowały przejściowy kryzys w wykorzystaniu LHS.

Kilka lat minęło, nim znów zaczęły rosnąć przewozy tą linią. Pomogło też kilka dodatkowych okoliczności, jak rosnąca (okresowo) wymiana towarowa Polski z Ukrainą, zmodernizowanie terminala w Sławkowie, dzięki czemu jest on w tanie obsługiwać logistycznie towary z i do Dalekiego Wschodu, a także uciążliwa modernizacja równoległej linii kolejowej numer 91 na odcinku Kraków Podłęże-Rzeszów Główny, całkowicie niemal eliminująca ruch towarowy w kierunku przejścia w Medyce.

Obecnie użytkujący linię PKP LHS jest jednym z największych przewoźników w Polsce  - w 2016 r. miał 4,5-proc. udział w łącznych przewozach koleją, po I półroczu 2018 r. – podobny.

Sama spółka PKP LHS jest rentowna. W ostatnich trzech latach notowała zysk netto od ok. 72 do 77 mln zł.

Analiza SWOT

Autorzy analizy stawiają pytanie, czy i jaki jest górny pułap możliwości rozwoju LHS w obecnym kształcie. Dochodzą do wniosku, że może nie osiągnąć kolejnych spektakularnych sukcesów bez koniecznych dalszych zmian.

Różne czynniki, które będą miały wpływ na funkcjonowanie linii oraz czekające wyzwania, ujęto w analizie SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia).

Mocne strony

Do mocnych stron LHS zalicza się to, że:

-  jest najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową,

- Euroterminal w Sławkowie leży na przecięciu szlaków północ-południe i wschód-zachód oraz w pobliżu GOP,

- Euroterminal ten cechuje się wysoką wydajnością,

- bardzo dobra jest sytuacja ekonomiczna PKP LHS.

Słabe strony

Słabych stron LHS jest liczbowo więcej. Zaliczono do nich:

- linia została wybudowana do przewozu towarów masowych sypkich i nie nadaje się do przewozów pasażerskich, także ze względu na prędkość projektową 80 km/h,

- linia omija nie tylko większe miasta, ale także czynne zakłady przemysłowe,

KOMENTARZE (2)

  • SWOTMASTER 2018-09-13 11:54:40
    "- nadal maleją koszty transportu towarów z Dalekiego Wschodu drogą morską." - to jest zagrożenie a nie słaba strona
  • PL 2018-09-19 21:17:35
    Linia eksterytorialna, na miarę dzisiejszych Hitlerków. Myślicie, że kto to finansuje?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.116.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

571 952 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.