PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Śmiałe perspektywy dla szerokiego toru w Polsce

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-09-2018 17:17 |  aktualizacja: 12-09-2018 18:53

Linia szerokiego toru w Polsce – LHS, teoretycznie relikt przeszłości, ma szansę zająć na nowo miejsce w historii kolei jako część Nowego Jedwabnego Szlaku. Jest kilka możliwych scenariuszy jej rozwoju, łącznie z przedłużeniem linii nie tylko dalej na Śląsk, lecz do Ostrawy, być może do Wiednia, a z drugiej strony połączenie z siecią kolejową Białorusi.

- jest to linia jednotorowa. Rosnący ruch powoduje konieczność coraz częstszego wymijania się składów, czyli w konsekwencji ich zatrzymywania i kosztownego rozpędzania,

- „przeciętny” jest stan techniczny torów, a każde ich zamknięcie – kosztowne, na linii jednotorowej.

- równie poważnym mankamentem LHS jest jej obsługa trakcją spalinową. Pomimo zwiększonego ruchu na linii a także ciężaru pociągów, nie została ona zelektryfikowana, co podraża koszt transportu.

- nadal maleją koszty transportu towarów z Dalekiego Wschodu drogą morską.

- wadą jest też to, że LHS kończy swój bieg w Sławkowie, tuż przed największym w kraju ośrodkiem przemysłowym GOP.

Szanse

Do szans LHS zaliczono:

- dogodne położenie i potencjał do wykorzystania w budowie Nowego Jedwabnego Szlaku (połączenie Chin i Europy),

- rosnącą wymianę towarów między UE a Chinami,

- możliwość rozbudowy linii o dodatkowy tor,

- możliwość jej przedłużenie oraz budowy odgałęzień.

Zagrożenia

Wśród zagrożeń wymienia się:

- zależność od cen paliw (trakcja spalinowa),

- napięcie na linii Moskwa – Kijów,

- brak dywersyfikacji kierunku przewozów – linia ukierunkowana tylko i wyłącznie na tranzyt do i z Hrubieszowa.

Możliwe kierunki rozbudowy

Z tych ustaleń płynie szereg wniosków zwiększenia szans rozwoju LHS.

Należy do nich elektryfikacja. Jest ona zasadna nie tylko ze względu na możliwość obniżenia kosztów transportu, ale i dlatego, że Ukraina planuje elektryfikację linii po swojej stronie (PKP LHS rozważa ją po roku 2023).

Autorzy analizy nie mają wątpliwości, że LHS należy przedłużyć na zachód do Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Postulują budowę jednej lub dwóch krótkich linii kolejowych szerokotorowych wiodących na zachód wzdłuż istniejących linii normalnotorowych wraz z bocznicami, umożliwiającymi bezpośredni załadunek towarów w zakładach GOP na tabor szerokotorowy.

KOMENTARZE (2)

  • SWOTMASTER 2018-09-13 11:54:40
    "- nadal maleją koszty transportu towarów z Dalekiego Wschodu drogą morską." - to jest zagrożenie a nie słaba strona
  • PL 2018-09-19 21:17:35
    Linia eksterytorialna, na miarę dzisiejszych Hitlerków. Myślicie, że kto to finansuje?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.145.83.79
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


29 472 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.