PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Śmiałe perspektywy dla szerokiego toru w Polsce

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-09-2018 17:17 |  aktualizacja: 12-09-2018 18:53

Linia szerokiego toru w Polsce – LHS, teoretycznie relikt przeszłości, ma szansę zająć na nowo miejsce w historii kolei jako część Nowego Jedwabnego Szlaku. Jest kilka możliwych scenariuszy jej rozwoju, łącznie z przedłużeniem linii nie tylko dalej na Śląsk, lecz do Ostrawy, być może do Wiednia, a z drugiej strony połączenie z siecią kolejową Białorusi.

Np. można zagospodarować prawie nieużywaną stację Katowice Muchowiec jako druga stację przeładunkową przeznaczoną dla pociągów szerokotorowych na obszarze GOP. Leży niespełna 4 km na południe od centrum Katowic, znajduje się przy skrzyżowaniu drogi krajowej nr 86 i autostrady A4. Trzeba zbudować 25 km toru szerokiego.

Inne przedłużenia na zachód

W analizie wykazuje się celowość możliwej budowy odnogi LHS do Ostrawy, dużego czeskiego ośrodka przemysłowego, leżącego przy granicy z Polską. W linii prostej Ostrawa znajduje się około 100 km od Sławkowa.

- Byłoby to swego rodzaju preludium do dalszej ekspansji – podkreśla Wojciech Jankowski.

Autorzy wykazują, że z Ostrawy linię szerokotorową można by przedłużyć w kierunku zagłębia Ruhry (co później oceniają jako wariant najmniej realistyczny, bo wymaga budowy przeszło 1000 km torów) oraz do Pragi lub Wiednia.

Przypomnijmy, że ten drugi odcinek to wyjście naprzeciw wieloletniemu projektowi, jaki akceptują koleje rosyjskie i austriackie, przedłużenia szerokiego toru z Koszyc do Wiednia.

Przed polskimi kolejami kluczowa decyzja. Rosjanie i Austriacy liczą, że nas ograją

- Od strony biznesowej przedłużanie linii ze Sławkowa, który leży znacznie dalej niż Koszyce, będzie bardziej efektywne – dodaje w rozmowie z nami Jankowski. - W linii prostej ze Sławkowa do bram Wiednia jest około 300 km, co plasuje ten wariant jako najbardziej realny do wykonania.

Odnogi na wschód

Od strony Polskiej LHS kończy się na przejściu granicznym w Hrubieszowie. Po stronie ukraińskiej linia biegnie tylko do Włodzimierza Wołyńskiego, gdzie łączy się z istniejącą siecią Kolei Ukraińskich. Tak jak po stronie polskiej, na Ukrainie linia omija większe skupiska ludzkie. Razi tutaj brak połączenia LHS z Łuckiem i Równem.

„Taki stan rzeczy wymusza nadrabianie drogi pociągów w drodze na wschód, a także zniechęca do wykonywania przewozów pasażerskich”, stwierdzają autorzy analizy.

Potrzebna jest zatem dywersyfikacja kierunków przewozów oraz zwiększenie atrakcyjności LHS.

KOMENTARZE (2)

  • SWOTMASTER 2018-09-13 11:54:40
    "- nadal maleją koszty transportu towarów z Dalekiego Wschodu drogą morską." - to jest zagrożenie a nie słaba strona
  • PL 2018-09-19 21:17:35
    Linia eksterytorialna, na miarę dzisiejszych Hitlerków. Myślicie, że kto to finansuje?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.116.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

571 952 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.