PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Śmiałe perspektywy dla szerokiego toru w Polsce

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-09-2018 17:17 |  aktualizacja: 12-09-2018 18:53

Linia szerokiego toru w Polsce – LHS, teoretycznie relikt przeszłości, ma szansę zająć na nowo miejsce w historii kolei jako część Nowego Jedwabnego Szlaku. Jest kilka możliwych scenariuszy jej rozwoju, łącznie z przedłużeniem linii nie tylko dalej na Śląsk, lecz do Ostrawy, być może do Wiednia, a z drugiej strony połączenie z siecią kolejową Białorusi.

Jednym z odgałęzień może być linia LHS w kierunku Rawy Ruskiej, wzdłuż linii numer 69 (76 km), a w konsekwencji – do Lwowa.

Ale drugim odgałęzieniem, ważnym np. do zainteresowania przedłużaniem LHS przez koleje austriackie i rosyjskie, jest wyprowadzenie jej w kierunku Białorusi. Można to zrealizować, „przerabiając” mało używaną linię kolejową nr 81 Chełm-Włodawa (45 km) i podobnie jak w przypadku linii nr 69 przebudować na tor szeroki.

Należałoby także dobudować dodatkowy tor szeroki na odcinku Chełm-Rejowiec-Zawada (69 km), przy wykorzystaniu istniejącego odcinka szerokotorowej linii numer 63 na odcinku Zawadówka Naftobaza-Chełm (10 km).

W konsekwencji Polska uzyskałaby bezpośrednie połączenie kolejowe z Białorusią bez konieczności przeładunku towarów na granicy. Przy okazji LHS otrzymałby dodatkowe połączenie z siecią Kolei Ukraińskich w Dorohusku, poprzez szerokotorową linię numer 63.

Wnioski

Od strony budowlanej projektowane kierunki ekspansji LHS w Polsce nie powinny nastręczać relatywnie dużych problemów, ponieważ były wykonane wzdłuż istniejących linii kolejowych.

Dodatkowo wszystkie wymienione linie kolejowe biegną przez słabo zaludnione tereny – jedynym wyjątkiem jest tu miasto Chełm, gdzie szczęśliwie szerokotorowa linia kolejowa już istnieje.

Nie powinno być też poważnych przeszkód z wykorzystaniem istniejących linii normalnotorowych, gdyż ruch na nich jest sporadyczny, ich potencjał niewykorzystany a po zastosowaniu prześwitu 1520 mm ruch mógłby się z powodzeniem odbywać wyłącznie po torze szerokim, bez czasochłonnego przeładunku.

Jeżeli te plany zostaną zrealizowane, nawet częściowo, mogłyby się to przyczynić do dalszego wzrostu wolumenu przewozów. Obecne plany modernizacji LHS pod kątem zwiększenia przepustowości zakładają jej wzrost o 30 proc.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (2)

  • SWOTMASTER 2018-09-13 11:54:40
    "- nadal maleją koszty transportu towarów z Dalekiego Wschodu drogą morską." - to jest zagrożenie a nie słaba strona
  • PL 2018-09-19 21:17:35
    Linia eksterytorialna, na miarę dzisiejszych Hitlerków. Myślicie, że kto to finansuje?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.116.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

571 952 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.