Sposób na silniejszego. Polskie firmy konkurują w świecie

Sposób na silniejszego. Polskie firmy konkurują w świecie
Białostocka firma AC produkuje instalacje gazowe do samochodów sprzedawane w Polsce i na świecie. Fot. Mat. pras.

Polski biznes ma - nie od wczoraj - międzynarodowe ambicje. Skala jego aktywności oznacza, że mierzy się z nowymi zagrożeniami, pokonuje nowe bariery, a niekiedy zderza się z potężnymi konkurentami. O strategiach ekspansji rozmawiali przedsiębiorcy, przedstawiciele administracji i doradcy w ramach jednej z sesji XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

  • Międzynarodowa ekspansja polskiego biznesu musi trwać, ale strategie zagranicznej obecności wymagają większej dojrzałości, wiedzy i współpracy.
  • Niech polskie firmy pamiętają, że nikt tam na nie nie czeka - ostrzega Ryszard Florek, prezes Fakro. - Tam są już ich konkurenci o kilkaset, kilka tysięcy razy większych kapitałach.
  • W zmaganiach z wielokrotnie silniejszym biznesowym przeciwnikiem pomagają konsolidacja, współpraca, akwizycje i wiedza o rynku.

Przedstawiciele polskiego biznesu uczestniczyli w debacie "Międzynarodowa ekspansja polskich firm" w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego. W trakcie dyskusji pojawiły się wnioski i propozycje dotyczące zagranicznych strategii. Wśród nich wymieniano m.in. współpracę polskich firm, konsolidację i akwizycje na obcych rynkach, wsparcie administracji i dyplomacji gospodarczej.

Ryszard Florek, prezes zarządu Fakro, opowiadał w ramach debaty o bezpardonowej walce z konkurencją na światowym rynku. - Walczymy na szczycie, bo jesteśmy drugą marką w świecie - stwierdził twórca potentata w produkcji okien dachowych. - Jednak nasze 170 patentów, jakość, to, że wyprodukowaliśmy najnowocześniejsze okno na świecie, niewiele znaczy w starciu z wielokrotnie silniejszym kapitałowo konkurentem. Rozwijaliśmy się, dopóki nie nastąpiliśmy na odcisk...

Do 2005 r. Fakro budowało swój potencjał względnie spokojnie - do momentu osiągnięcia progu "widoczności". Kiedy polska firma pojawia się na rynkowych radarach potężnych konkurentów, wytaczają oni najcięższe działa, by wypchnąć aspirującego i "zbyt silnego" nowicjusza z rynku.
- Niech polskie firmy planujące ekspansję pamiętają: na polską firmę nikt tam nie czeka - ostrzegał Florek. - Tam są już ich konkurenci o kilkaset, kilka tysięcy razy większych kapitałach.

- Fakro to ogromny sukces. Ale rzeczywiście, łatwiej realizować plany, póki nie przekroczy się "progu widoczności" - komentował Adam Pers, wiceprezes zarządu ds. bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej w mBanku. - Kiedy tę granice przekraczamy, dobrym sposobem może być kupowanie marek. W ten sposób pozostajemy mniej widoczni i nie narażamy się na agresję konkurencji.
Pers zauważył, że polskie firmy kupują konkurentów, którym się "robi słabo". Nowy Styl wykorzystał okazję, kiedy to rodzinne firmy o ustalonej pozycji na rynkach zachodnich miały kłopot z sukcesją.

 

×
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,218 EUR, 0,254 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sposób na silniejszego. Polskie firmy konkurują w świecie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!