PARTNERZY PORTALU

Telefonia komórkowa: czas konsolidacji

Konsolidacja to hasło roku na rynku dilerów, którzy pośredniczą w sprzedaży usług telefonii komórkowej.

Sieci się łączą, bo dzięki temu łatwiej im znieść spadek prowizji związanej ze zdobyciem nowych abonentów. Mają także lepszą pozycję w rozmowach z operatorami.

W listopadzie grecki Germanos kupił Mobile Phone. Poznański Tell przejął firmę Havo. Eurotel prawdopodobnie sięgnie po Kim Group. Na wartym 600 - 800 mln zł rynku zaczyna się polaryzacja: grupa Germanos prowadzi 320 salonów Ery i 170 salonów Orange. Tell ma 280 salonów Orange. Największym dilerem Plus GSM jest mPunkt z 205 sklepami. Liberty i T1 mają po sto kilkadziesiąt sklepów.

- Uważam, że powstaną dwie grupy sieci dilerskich. Pierwsza to duzi gracze, którzy za kilka lat będą sprzedawać ofertę kilku operatorów. Drugą stanowić będą sieci średniej wielkości (50 - 100 sklepów), prowadzące specjalistyczne punkty dla jednego operatora. My widzimy siebie w tej drugiej grupie - mówi Wojciech Stroiński, dyrektor działu GSM w C&C Partners.

Operatorzy GSM mają łącznie ponad 3 tys. punktów sprzedaży. Ich głównym źródłem przychodów są prowizje od umowy podpisanej przez nowego abonenta lub od umowy przedłużonej przez dotychczasowego.

Znaczące wpływy przynosi im także obrót telefonami komórkowym. To jednak wpływy pozorne, bowiem diler kupuje od operatora aparaty za wysoką cenę rynkową, i odsprzedaje klientom bez marży handlowej. Przychody są z telefonów, ale zyski z prowizji.

- Mamy stałe koszty utrzymania sieci sprzedaży bez względu na jej wielkość. Jeżeli rozkładają się na więcej punktów sprzedaży, rentowność rośnie - tłumaczy Robert Krasowski, członek zarządu Tella. Spółka kupuje konkurentów. 104 punkty Havo kupiła za ok. 20 mln zł, chociaż ta przynosi nominalnie około 50 - 60 mln zł wpływów.

Dlatego firmy sprzedające usługi GSM prowadzą także inną działalność. Havo ma sieć sklepów z artykułami RTV i AGD (Tell kupił tylko salony GSM). C & C Partners zajmuje się sprzętem telekomunikacyjnym i automatyką przemysłową. Germanos wprowadził do oferty dekodery satelitarne Cyfry Plus, a Mix Electronics - platformy N.

Większe sieci chciałyby nawiązywać współpracę ze wszystkimi operatorami i sprzedawać w swoich sklepach pełną ofertę usług komórkowych, bo to oznacza większe zyski. Chociaż faktycznie grupa Germanos ma w Polsce usługi Ery i Orange, to jednak w ramach oddzielnych spółek i oddzielnych sieci. Prawdziwych multisalonów jeszcze nie ma. Co więcej, diler musi się liczyć z natychmiastowym wypowiedzeniem umowy, jeżeli spróbuje nawiązać bezpośrednią współpracę z konkurentem.

- W Polsce jest trzech operatorów o zbliżonej pozycji rynkowej, o podobnej sile negocjacyjnej w stosunku do dilerów. Umowy agencyjne są bardzo ostre, a pozycja negocjacyjna nierówna - mówi szef jednej z sieci dilerskich. Dlatego polski rynek okazał się za trudny dla większości europejskich graczy. Brytyjski Carphone ledwie do nas "zajrzał" w 2000 r. i zrezygnował z działalności mniej więcej po roku. Kilka lat sklepy pod marką Internity prowadził francuski Avenir, ale w lipcu ubiegłego roku Polkomtel wypowiedział mu umowę agencyjną i zażądał zapłacenia 11 mln zł odszkodowania. Operator do dziś nie chce się wypowiadać w tej sprawie, w wyniku której z dnia na dzień zniknęła czwarta co do wielkości sieć sprzedaży Plus GSM. Avenir odbudowuje teraz mozolnie swoją pozycję we współpracy z Orange za pośrednictwem firmy Mobile Zone (15 salonów). Radzi sobie, i to całkiem dobrze, grecki Germanos. Jest największym dilerem Ery, drugim co do wielkości dilerem Orange. Współpracę z tym drugim operatorem prowadzi za pośrednictwem spółki GTI. Kiedy Germanos kupował GTI, sprawa stanęła na ostrzu noża, bo Centertel był bliski zerwania umowy ze swoim dilerem. Konflikt został zażegnany na najwyższym - już nie polskim, szczeblu. Germanos to dziś jedyna grupa kapitałowa, która formalnie współpracuje z dwoma operatorami.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Telefonia komórkowa: czas konsolidacji

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.190.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!