PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

To już 20 lat od dnia, kiedy ostatni Żuk wyjechał z fabryki w Lublinie

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-02-2018 21:32 |  aktualizacja: 13-02-2018 21:46
To już 20 lat od dnia, kiedy ostatni Żuk wyjechał z fabryki w Lublinie

Żuk A 17. Fot. SuperTank17 (Creative Commons)

Fot. Ursus.

We wtorek, 13 lutego, minęło 20 lat, od kiedy w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie zaprzestano produkcji samochodów dostawczych Żuk. Pojazdu, który z każdym rokiem od powstania coraz bardziej odstawał od czołówki światowej, ale który przez wiele lat był podstawowym środkiem transportu: od straży pożarnej i handlu detalicznego począwszy, a na tzw. badylarzach kończąc.

Nie tylko zresztą w Polsce. W najlepszych latach produkowano 30 tys. sztuk Żuków rocznie, z czego duża część trafiała na eksport, także poza kraje RWPG.
Była to konstrukcja polska, choć bazowała na podwoziu, silnikach i układzie jezdnym z Warszawy 210,  w części kopii radzieckiej Pobiedy (w części Forda Falcona), a która była z kolei kalką Dodga R6 z 1936 roku.

Konstruktorami Żuka byli inżynierowie z FSC Lublin Stanisław Tański i Roman Skwarek, koncepcję nadwozia opracował Julian Kamiński. Jego projekt powstał w 1956 roku, dwa lata później wyprodukowano serię próbną (50 sztuk), a seryjną produkcję uruchomiono 24 lipca 1959 roku.

Jeżeli pierworodnie Żuk korzystał nadmiernie z „zapożyczeń”, to później jednak jego konstrukcja była doskonalona siłami ośrodków rozwojowych fabryki. Wprowadzono mocniejsze silniki (pierwotnie miały 54 KM, ostatnie wersje - 90 KM), stały się one oszczędniejsze (początkowo paliły 16 l/100 km, później tylko 9 l), zmieniono skrzynię biegów, unowocześniano kabinę.

Co równie istotne, Żuki miały wiele wersji nadwozi, czyli były dostosowane do różnych grup użytkowników, także transportu osób. A ponadto doświadczenia przy jego produkcji stały się punktem wyjścia do konstrukcji już całkowicie krajowej, samochodu dostawczego nowej generacji - FS Lublin.

Użytkownicy wytykali jego wady, nawet po wprowadzeniu w części wysokoprężnego silnika 4C90, np. małą ładowność (900 kg) w porównaniu do masy własnej (1400 kg).

A jednak to był kawał polskiej historii motoryzacji, która pozostawiła różne ślady, nie tylko w postaci wykorzystywanych dziś hal przez Ursusa.

Wiele źródeł podaje, że w ciągu 39 lat łącznie wyprodukowano 587,5 tys. Żuków we wszystkich wersjach. Sporo ich nadal pracuje dla właścicieli.

Elektryczny samochód dostawczy Ursusa może ruszyć w II kw. 2018 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 437 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 373 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.