PARTNERZY PORTALU

Uszkodzenia związane z montażem łożysk

  • napędy i sterowanie
    Autor: Sławomir Szymaniec
  • Dodano: 14-07-2009 00:00

Napędy przemysłowe, w tym napędy elektryczne, są coraz bardziej eksploatowane, często 24 godziny na dobę, czyli w ruchu ciągłym. Podstawowym zadaniem stawianym inżynierom jest stały wzrost wydajności maszyn. Wzrostowi wydajności powinno towarzyszyć zwiększenie starań o zapewnienie pełnej sprawności maszyn i urządzeń. Trzeba to pogodzić ze stale malejącą liczebnością personelu odpowiedzialnego za utrzymanie produkcji w zakładzie oraz serwis maszyn i urządzeń.

W ujęciu ogólnym maszyny i urządzenia, w tym napędy przemysłowe, można eksploatować na trzy sposoby [2-6, 10]:
1. Eksploatacja do wystąpienia awarii.
2. Eksploatacja planowo-zapobiegawcza.
3. Eksploatacja zależna od stanu maszyny.
Takie ujęcie zagadnienia eksploatacji maszyn określa jednocześnie metody ich remontów. Wyróżnia się w związku z tym [2-6]:
1. Remont poawaryjny.
2. Remont zapobiegawczy uwarunkowany okresem eksploatacji.
3. Remont uwarunkowany stanem technicznym.

Doświadczenie przemysłowe wykazuje, że eksploatacja maszyn w napędach zależna od ich stanu technicznego jest eksploatacją maszyn technicznie i ekonomicznie najkorzystniejszą, godną polecenia, coraz częściej stosowaną w krajowych zakładach przemysłowych. W gospodarce krajów zachodnich jest strategią dominującą. Strategia ta obok korzyści ekonomicznych typu: wydłużenie okresów międzyremontowych, zwiększenie niezawodności maszyn, zwiększenie wydajności, eliminacja niepotrzebnych wymian podzespołów, skrócenie czasu napraw, zmniejszenie kosztów magazynowych, wymusza stały postęp techniczny zwłaszcza w obszarze podnoszenia poziomu wiedzy przez kadrę techniczną. Stosowanie eksploatacji zależnej od stanu maszyn wyznacza najkorzystniejszą politykę remontową w danym zakładzie przemysłowym; są to remonty maszyn uwarunkowane ich stanem technicznym.

Awaryjność napędów elektrycznych w przemyśle w ostatnich latach wyraźnie spada. Wynika to przede wszystkim z prowadzenia na coraz wyższym poziomie eksploatacji, obsługi i diagnostyki silników. Zmienia się statystyka przyczyn uszkodzeń silników. Zmniejsza się liczba uszkodzeń obwodów elektrycznego i magnetycznego silników, natomiast relatywnie powiększa się liczba uszkodzeń typu mechanicznego. Statystyki uszkodzeń maszyn elektrycznych podaje literatura - tabela 1 [22]. Wnioski autora z wieloletnich obserwacji przyczyn awarii silników elektrycznych w kraju są zbliżone do wyników przedstawionych w tabeli 1. Najczęstszymi przyczynami awarii i nieplanowanych postojów napędów elektrycznych w kraju są uszkodzenia łożysk tocznych. Węzeł łożyskowy z łożyskami tocznymi jest newralgicznym elementem napędów elektrycznych określającym ich niezawodną pracę [23].

Łożyska toczne w napędach elektrycznych

Udział łożysk w ogólnym koszcie maszyn elektrycznych jest najczęściej mały lub bardzo mały, jednak ze względu na funkcję, jaką spełniają, oraz ze względu na statystyki uszkodzeń, eksploatacja, obsługa i diagnostyka stanu technicznego łożysk tocznych mają zasadnicze znaczenie w praktyce przemysłowej.

W silnikach elektrycznych w węzłach łożyskowych łożyska toczne stosowane są tam, gdzie jest to tylko możliwe ze względów technicznych [8, 14, 18, 19, 20, 23]. Ograniczenia w ich stosowaniu wynikają głównie z maksymalnych obciążeń i granicznych prędkości obrotowych [19].

W łożyskach tocznych występują dwa naturalne procesy zużycia [19, 20]: l zużycie zmęczeniowe; l ścierne zużycie powierzchni roboczych.

Ścieranie się powierzchni łożysk narasta w miarę upływu czasu ich eksploatacji. Przetaczanie się części tocznych powoduje zmiany jakościowe w materiale. Zmęczenie powierzchni, których zewnętrznym objawem jest wykruszanie się fragmentów łożyska, występuje w końcowym okresie trwałości łożyska.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Uszkodzenia związane z montażem łożysk

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.236.68
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!