PARTNERZY PORTALU

Z proekologicznymi działaniami nie można przesadzić

  • Autor: Bogdan Bugdalski
  • Dodano: 07-10-2019 13:34

Ekologia i ochrona środowiska to ważne argumenty, na których można budować markę i jej przewagę, ale trzeba być w tej strategii autentycznym, bo wszelkie próby mistyfikacji natychmiast zostaną przez konsumentów zauważone. Nie można też z działaniami proekologicznymi przesadzić, np. rezygnując z estetycznych opakowań, ponieważ w dzisiejszych czasach często to one pozwalają na różnicowanie oferty, stając się argumentem dla wyboru danego produktu.

Według Marty Marczak, dyrektor zespołu strategii marki PwC na ekologii i ochronie środowiska można budować strategię marki, ponieważ w ostatnich miesiącach w kwestiach ekologii i odpowiedzialności za środowisko zmieniło się bardzo dużo. Ekologia stała się na tyle ważnym tematem, angażującym zarówno społeczeństwo, jak i środowisko biznesu, że działania proekologiczne marki trudno nazwać jej promowaniem przez ekologię. Jest to raczej realizowanie misji, w której troska o środowisko i ziemię jest warunkiem koniecznym.   


CSR już nie wystarczy


- Kiedyś był to temat, który marki wpisywały sobie w programy CSR. Mówiły o zrównoważonym rozwoju, trosce o środowisko, dofinansowywały działania związane z ochroną natury – teraz to za mało – wyjaśnia specjalistka PwC. Obecnie producenci zmierzają do redukcji wszystkich szkodliwych skutków swojej działalności, a dzięki rosnącej świadomości przedsiębiorców i menedżerów działania te stają się coraz bardziej konkretne i są coraz szybciej wdrażane. Są też od razu zauważane przez użytkowników końcowych.

- Dzisiaj zaangażowanie marki w ekologię staje się powodem, dla którego konsument może dany markę wybrać, lubić, polecać lub odrzucić ją – podkreśla Marta Marczak.

Prawda i przykłady


Przestrzega jednocześnie przed promowaniem marki w oparciu o ekologię, jeśli w toku produkcji to środowisko jest de facto niszczone. Jej zdaniem próby mistyfikacji w tym względzie mogą się skończyć katastrofą.

- W dobie nowych technologii, mediów społecznościowych wszelkie nieuczciwości marek są szybko demaskowane. Taka wiadomość rozchodzi się szybko, a raz zawiedzione zaufanie wobec marki, jeszcze w tak poważnej kwestii, jest trudne do odbudowania – podkreśla Marta Marczak. Dlatego marki, które poważnie myślą o swojej pozycji na rynku i chcą budować swoją wartość w oczach konsumentów, powinny uczciwie pokazywać swoje działania. Konieczne są też konkretne przykłady na realizowanie deklarowanych wartości.

Funkcjonalność produktowa to za mało


Według Marty Marczak z działaniami proekologicznymi nie można jednak przesadzić, np. rezygnując z estetycznych opakowań, ponieważ mogłoby to oznaczać problemy marki.

- Kiedyś produkty mocno różniły się między sobą. Wynikało to z dostępu niektórych producentów do lepszych technologii, lepszego know-how, lub z wyłączności rozwiązania. Dzisiaj dostęp do wiedzy i rozwiązań technologicznych bardzo się wyrównał, więc jest bardzo ciężko zbudować przewagę marki jedynie w warstwie funkcjonalnej produktu. Marka ma różnicować oferty i być dodatkowym argumentem dla jego wyboru – wyjaśnia.

I dodaje, że marki powinniśmy coraz mocniej dbać o to, żeby te opakowania były wyjątkowe, komunikowały wszystko, co marka chce konsumentowi przekazać, zarówno w warstwie praktycznej, jak i w warstwie emocji i wartości.

- Często opakowanie jest jedyną strategią, jaką widzi konsument. Jest cichym sprzedawcą, wsparciem sprzedawcy, które na pewno zostanie zauważone. Dlatego widzę ogromną rolę opakowań i designu w budowaniu marki – podkreśla Marta Marczak.
×

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.173.45
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!